Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Appmachine bouwt razendsnel zijn business uit

AppMachine is sinds woensdag live. In bijna 140 landen zijn er al mensen aan doe-het-zelven met zijn appplatform, zegt oprichter/serie-entrepreneur Siebrand Dijkstra. Hij claimt een ultiem schaalbaar product te hebben. 'Na 2 jaar in stilte sleutelen gaan we de wereld veroveren.' Wat doet Appmachine?

‘Kort gezegd, maken we appsbouwen toegankelijk voor de grote massa. Mensen hebben geen programmeerkennis meer nodig. Waar een app bouwen vroeger, en dan spreek ik nog maar over een jaar terug, een bedrijf al snel 6000 euro kostte, kan iemand via ons plaftorm zelf voor een fractie van de prijs zijn app bouwen (vanaf 399 euro, red.). Binnen een half uur kan iedereen zo al een hele redelijke app in elkaar zetten. Waar wij ons in onderscheiden van de concurrentie – er zijn wereldwijd zo’n 200 aanbieders- is dat wij mensen echte native apps – geschreven in de programmeertaal specifiek voor iPhone en Android- kunnen aanbieden. Bijna alle andere partijen kiezen voor een voor hen goedkopere html 5-of een hybride oplossing.’

De grootste bedreiging komt van partijen als WordPress’

Thijs Gitmans (Peak Capital)

Hoe werkt het?

‘Iemand maakt een account aan op de website. Daarna kan er een app aangemaakt worden. De gebruiker voert de url van zijn website in waar de content opgehaald wordt. Ons systeem zoekt naar content zoals artikelen, links en afbeeldingen, social media-accounts. Vervolgens kiest een gebruiker een skin – een jasje voor de vormgeving. Daarna begint het bouwen. We werken daarvoor met de analogie van het bouwen met Legoblokken die de klant kan toevoegen, aanpassen en ook weer verwijderen. Iemand kan bijvoorbeeld een contactinformatieblok, submenublok of Facebook-bouwblok toevoegen. Ook is het mogelijk om zelf content in te voeren in ons cms. Via de previewerapp kan iemand direct iedere verandering bekijken. Wanneer iemand besluit de app ook daadwerkelijk te publiceren, hoeft er pas afgerekend worden. We verzorgen de publicatie in de Appstore en Google Playstore.’

Wie zitten achter het bedrijf?

‘We zijn een beetje anders dan andere startups. Ik heb al meerder bedrijven gehad en ben met AppMachine begonnen nadat ik mijn vorige bedrijf SchoolMaster, een softwaremaker voor scholen in het voortgezet onderwijs, in 2009 heb verkocht ben ik met 18 developers aan de slag gegaan. Met dat team, dat inmiddels uit 30 man bestaat, hebben we ons twee jaar lang puur gefocust op het bouwen van ons product. Het doel was om eerst het ultieme platform neer te zetten en niet als als een gek de markt op de te gaan, zoals veel andere aanbieders doen.’

Wie zit te wachten op AppMachine?

‘Wij denken de hele wereld. Onze missie is om van AppMachine een huis-tuin-en-keukenmerk te maken. Onze grootste doelgroep zijn kleine bedrijven die minder dan 20 man personeel in dienst hebben. Daar zijn er wereldwijd 48 miljoen van. Uit mijn ervaring weet ik dat die klanten graag een app willen, vaak hele basale wensen hebben ten aanzien van functionaliteit, maar voor wie de drempel om te investeren nog te hoog is. Opmerkelijk is dat ook consumenten ons oppikken. Zo hebben we voorbeelden van mensen die op reis gaan en een app bouwen, ook is er een schrijver die ter aanvulling op zijn nieuwe boek een app gemaakt heeft. Hoewel we ons op de massa richten, richten we ons ook actief op creatieve professionals (designerversie) en ontwikkelaars (developerversie).’

Hoe loopt het?

‘We zijn in februari in gesloten beta gegaan en sinds gisteren live gegaan. Toen we in februari AppMachine gepresenteerd hebben op het Mobile World Congres hadden we in 2 weken tijd 16.000 mensen die er mee aan het spelen waren. Sindsdien zijn er al 27.000 gebruikers op onze site die 16.000 apps gebouwd hebben. Momenteel wordt er in 138 landen met appmachine gewerkt en uit allerlei landen worden we benaderd voor samenwerkingen. In Brazilië hebben we zelfs als onze eerste eigen medewerker. We willen een partnernetwerk opzetten – dat kan variëren van uitgevers tot telecomaanbierders- dat voor ons de promotie gaat doen.’

Nog geld nodig?

‘Ik heb tot nu toe in de positie gezeten dat ik geen investeerder heb hoeven overtuigen. Er is in totaal 120.000 manuren in de bouw van het platform gaan zitten, denk aan vele miljoenen euro’s. Allemaal eigen investering. Maar als er iemand is die me wil helpen de wereld te veroveren dan sta ik daarvoor open. We gaan dit jaar heel veel events bezoeken om Appmachine aan de man te brengen en dat loopt in de papieren. Ik denk dat ik enkele miljoenen moet investeren om AppMachine uit te rollen.’


Dit vindt Thijs Gitmans (Peak Capital) van Appmachine:

‘Het is knap als je AppMachine hebt weten te missen afgelopen tijd. Niet slecht voor een product dat nog niet live is. Althans, tot medio juni alleen drie maanden in besloten beta heeft gedraaid. Maar ze hebben het tijdens die beta periode niet kinderachtig aangepakt. Groots aanwezig op het Mobile World Congress in Barcelona, een – altijd risicovolle, dat bleek – live demo tijdens TheNextWeb Conference, en aansprekende pilot klanten zoals Armin van Buuren en het Amsterdam Dance Event. Sowieso is de aanpak van Siebrand Dijkstra onconventioneel.

De manuren en investering die naar verluidt tot nu toe in de ontwikkeling van AppMachine zitten zijn niet bepaald van het niveau van een gemiddelde startup. Maar de ambities van AppMachine zijn dan ook groots. En de eerste cijfers indrukwekkend, gezien aantal gebruikers, ontwikkelde apps en internationale spreiding. En ze zullen ook dergelijke cijfers moeten gaan laten zien na livegang, om investeerders aan te kunnen trekken die de omvang van de gevraagde funding aankunnen. Ik ben zeer benieuwd wat daar gaat gebeuren.

In korte tijd komt er een heel aardig resultaat naar boven

Dan naar het product. In het algemeen krijgt AppMachine positieve reviews van de betagebruikers. Ik ben er zelf ook mee aan de slag gegaan en het moet gezegd, in korte tijd komt er een heel aardig resultaat naar boven. Daar is wel nog een kwaliteitsslag in te maken, maar dat kan ook aan mij liggen. En het is mogelijk om betaalde ondersteuning te krijgen van een van de designers van AppMachine. Maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. Daar zit ook een van mijn belangrijkste twijfels. Gaan klanten dit echt helemaal zelf doen. Primaire doelgroep zijn kleine bedrijven en ik vraag me af of de marketing-, communicatie- of IT-medewerker dit op gaat pakken en er zelf mee aan de slag gaat. En er dan ook een product op het gewenste niveau mee weet te creëren. Voor een andere doelgroep, designers en developers, ligt dat misschien meer voor de hand. En consumenten lijken het ook op te pikken. Maar ik vraag me dus af of klanten structureel zelf apps gaan bouwen. Als ze dat inderdaad gaan doen dan lijkt AppMachine een van de meest complete tools daarvoor. Ik heb een aantal voorbeelden gezien van via AppMachine gebouwde apps en de resultaten zijn fraai. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bedreiging komt van WordPress en Drupal 

Er zijn partijen in allerlei soorten en maten die tools bieden om zelf apps te bouwen. De vraag is of daar de bedreiging voor AppMachine vandaan gaat komen. Potentieel bedreigender lijkt mij dat partijen als WordPress, Drupal en Joomla een dergelijke tool aan gaan bieden als vast onderdeel bij hun websites. Waarbij je met 1 druk op de knop je WordPress website in een app kan converteren. Dan is de drempel voor het bouwen van een app nog verder verlaagd. En heb je er een aantal concurrenten met een enorm bereik bij. Daar staat tegenover dat AppMachine platform onafhankelijk is en ook al slim gebruik maakt van data die op je website te vinden is. Al met al indrukwekkend wat AppMachine tot nu toe laat zien. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ontwikkelingen na livegang, zowel qua klanten, concurrentie als funding.