Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

App Uitgelicht: iStuddy

Ondernemer Pieter Koenraadt (34) beleefde begin dit jaar een valse start met iStuddy. Na enkele aanpassingen aan de functies en een extra investering, is zijn app sinds deze maand live.


Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-economie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. 

In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie?

Sprout portretteert zowel browserapps als apps voor de smartphone en tablet.

Wat doet de App?

Koenraadt: “De app voorziet studenten van informatie over producten en diensten die ze tijdens hun studentenleven kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar een kamer, het vinden van een stage of bijbaan, leuke horecagelegenheden of een maatje om mee te sporten. De verschillende onderdelen worden als modules aangeboden in het navigatiescherm. Zo kun je direct naar het onderdeel dat jou interesseert. Hoewel we binnenkort ook een ‘ontmoetingsmodule’ aanbieden, is het niet de intentie om Facebook na te bouwen.”

Wie vormen het team achter de app?

“Op dit moment alleen ik. Ik ben al twee jaar zelfstandig ondernemer en had een recruitmentbureau in de ict-sector. Maar per 1 december ligt de focus fulltime op iStuddy. Aanvankelijk heb ik iStuddy opgestart met een vriend, maar heb hem deze zomer uitgekocht. In de loop van volgende jaar wil ik beginnen met het aannemen van werknemers. Daarbij denk ik aan een office manager en een salesteam van twee man, want sales is een taak die ik nu naast alle operationele zaken volledig zelf moet doen.”

Hoe is het idee ontstaan?

“Het oorspronkelijke idee wijkt af van hoe de app er nu uitziet. In de eerste opzet wilden we eigenlijk een app maken waarmee scholieren real time informatie vanuit school konden krijgen. Zoals bijvoorbeeld het uitvallen van een les. Dat idee ontstond toen een stagair in mijn recruitmentbedrijf opmerkte dat het vervelend is dat je niet sneller kunt worden ingelicht als ‘s ochtends een les uitvalt. Toen we eenmaal met de app naar scholen gingen om onze dienst aan te bieden, stuitten we op een probleem. Scholen bleken huiverig om met een commerciële partij in zee te gaan. Ze toonden zich alleen onder allerlei aanvullende voorwaarden bereid mee te werken, maar wilden absoluut geen reclames of andere niet-school gerelateerde diensten op de app. Ik heb toen de focus verlegd naar de studenten. Na een marktonderzoek bleek dat studenten behoefte hebben aan een centraal platform waar ze alles kunnen vinden wat hun studentenleven leuker en makkelijker kan maken.”

Pieter Koenraadt van iStuddy

Hoe verliep de ontwikkeling?

“Ik heb dus eerst samen met die vriend 20.000 euro in de bouw van de school app gestoken. Die investering bleek helaas weggegooid geld te zijn, toen we het plan om moesten gooien. De toenmalige appbouwer voldeed niet aan de wensen, want die was niet instaat om het gewenste interactieve platform te bouwen. Vervolgens zijn we overgestapt naar een andere appbouwer, die de app helemaal opnieuw moest opbouwen. iStuddy is in technisch opzicht een app die weer uit meerdere apps bestaat die aan elkaar moeten worden gekoppeld. De tweede appbouwer – er ging opnieuw ruim 50.000 euro in de bouw – deed zich bij het aannemen van de opdracht groter voor dan dat die was. Dit leidde tot capaciteitsproblemen en een veel te late oplevering. Het was de bedoeling om in augustus al live te gaan en de app zo aan het begin van het nieuwe studiejaar te promoten. Ik ben dus ruim vier maanden aan inkomsten misgelopen. Laten we hopen dat het een succes wordt en dat we er in 2013 om kunnen lachen.” 

Wat is je verdienmodel?

“Bedrijven betalen om hun studenten deals op de app te kunnen aanbieden. Ik richt me zowel op lokale als nationale adverteerders. Nu loop ik per stad bij autorijscholen, kappers, horecagelegenheden en andere winkels binnen om adverteerruimte te verkopen. Voor de landelijke advertenties, die dus door gebruikers overal worden gezien, benader ik mediabureaus. Die landelijke advertenties verschijnen als een banner onder in de app. Los van een advertentiemodel genereer ik via de modules aanvullende inkomsten. Zo maak ik vanaf volgend schooljaar voor de kamerverhuurmodule gebruik van een abonnementsmodel. Makelaars betalen geld om hun kameraanbod op de app te plaatsen. Studenten betalen dan in een later stadium een kleine vergoeding om op kamers te mogen reageren. Voor de carrièremodule betalen werkgevers en vacatureaanbieders geld voor stageplekken en bijbanen. Bijj de zorgmodule verdien ik weer geld via het generen van leads. Ik heb hiervoor een contract afgesloten met een zorgverzekeraar. Het is zo opgezet dat alle modules voor inkomsten generen en voor spreiding zorgen. Zo zijn er bij de kamermodule duidelijk twee verdienmomenten, het begin en op de helft van het studiejaar. Inkomsten uit kortingen lopen daarentegen het hele jaar door.”

Hoe organiseer je de marketing van deze app?

“Via social media probeer ik het vuurtje aan te wakkeren, maar ook zet ik studenten in om te flyeren en posters op te hangen in en rond scholen. Ook wil ik het komende kwartaal starten met acties waarmee ik de app onder de aandacht kan brengen. Zo heb ik met een autoverhuurbedrijf een actie verzonnen. Studenten kunnen een week lang in een MINI Cooper gratis rondrijden. Het werkt via een soort puntensysteem. Die punten kunnen ze mede verdienen door reclame voor de app te maken via social media of door intensief gebruik te maken van de iStuddy appmogelijkheden. Ook streef ik naar strategische samenwerkingen met partijen die de app onder hun achterban kunnen verspreiden, denk aan studentenorganisaties en sportverenigingen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is je doel voor de komende jaren?

“De app is nu voor tachtig procent af. Er moet nog een module aan worden toegevoegd. De Androidversie en iPhoneversie zijn inmiddels live. Er zijn nog nu niet veel downloads, maar daar wil ik het komende jaar veranderen. Mijn doel is om aan het einde van het huidige schooljaar 25.000 gebruikers te hebben. Ik focus me op de tien grootste studentensteden en ga er, volgens een vrij conservatieve inschatting, vanuit dat het me moet lukken om per stad gemiddeld 2000 gebruikers te krijgen. In het eerste halfjaar verdient de app zich al terug. Eind 2013 verwacht ik op 50.000 gebruikers te zitten. Dan ben ik qua volume ook veel interessanter geworden voor de grote landelijke adverteerders. Die cijfers zouden allemaal veel hoger kunnen uitvallen. Ik denk dat de app in Nederland aardig wat inkomsten kan opleveren vanaf eind volgend jaar. Wat dat betreft is Nederland een ideaal land om zo’n type product uit te proberen en te lanceren. We hebben veel studenten, wij zijn vooruitlopend op technisch gebied en qua smartphonegebruik lopen studenten voorop.”