Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Anyways verleidt vip-angels met ‘Netflix’ voor auto’s

Een auto kopen of leasen is niet flexibel genoeg, vindt auto-abonnement Anyways. Angel-investeerders, onder wie Nalden (WeTransfer) en Job van der Voort (Remote.com) stapten alvast in bij de startup van de week van Wesley de Kruijff en Ilse Vonk.

Anyways startup van het jaar

Wat is Anyways?

Een abonnement voor een nieuwe of tweedehands auto. Die bolides zijn afkomstig uit de stilstaande vloot van een van de dealers waar Anyways mee samenwerkt. Een auto kan na de eerste maand op ieder moment worden ingeleverd, of ingeruild voor bijvoorbeeld een groter exemplaar voor een vakantierit.

De dienst van Wesley de Kruijff (foto boven r.) en Ilse Vonk (foto l.) is daarmee een flexibel, en daardoor ook wat duurder alternatief voor private lease. De ondernemers overtuigden met hun concept een aantal bekende angel-investeerders, waaronder Nalden, Job van der Voort (Remote.com), Peter Tegelaar (Klarna) en Alef Arendsen, die zijn laadpalenbedrijf NewMotion in 2017 verkocht aan Shell.

Wie zitten erachter?

Oprichter en CEO Wesley de Kruijff begon zijn online carrière toen hij voor Funda-oprichters Marque Joosten en Marijn Pijnenborg een online bedrijvengids opzette. Daarna hielp hij de twee ondernemers met een platform voor tweedehands auto’s (Zomoto, wat later uitgegroeid is tot mmedia). Co-founder en COO Ilse Vonk werkte hiervoor aan de internationale uitrol van Dopper en Yoni.

De startup moet dankzij een ijzersterke klantervaring een plek veroveren als love brand, is de ambitie van De Kruijff. ‘Binnen automotive is vertrouwen best wel een ding. Het dieselschandaal en de ophef over Car Driver Deals (een private lease-aanbieder die verdacht wordt van het misleiden van klanten, red,) helpt ook niet. Dat biedt kansen voor een goed merk, dat zich onderscheidt op het gebied van customer experience.’

Lees ook: Zo laat Making.com ondernemers daten met productiepartners

Wie zitten erop te wachten?

De dienst richt zich vooral op mensen (van pak ‘m beet 30 en 45 jaar) die aan de rand van de stad wonen, en die nergens aan vast willen zitten. De Kruijff: ‘In de stad wil je straks misschien niet eens meer een auto hebben, en heb je genoeg aan Uber en VanMoof. Dat zal ook de basis zijn voor onze Europese strategie, geen landen maar een grootstedelijke doelgroep.’

Voor de partijen die het aanbod leveren is Anyways een manier om hun nieuwe of gebruikte voorraad in te zetten. Ze mogen zelf bepalen welke ze ter beschikking stellen, mits ze passen bij het segment dat door de klant gekozen is. ‘Dat maak het model ook aan de supplierskant schaalbaar. Zo wil Anyways het grootste subscriptionplatform van Europa te worden. Met de enorme opmars van elektrische auto’s zal dit ook zeker een belangrijk speerpunt worden.’

Hoever is Anyways?

De Kruijff zette eind vorig jaar met ‘een klein beetje marketing’ een minimal viable product (mvp) in de markt. Na de officiële livegang afgelopen mei liep de teller al snel op naar meerdere bestellingen per dag. Maar het aan boord halen (onboarding) en afscheid nemen (offboarding) van klanten moest strakker, vond de dienst.

Met inzet van een paar extra CX-medewerkers (customer experience, oftewel klantervaring) moet het aantal abonnees de komende tijd kunnen doorgroeien naar enkele honderden. Voor volgend jaar is ruim duizend abonnees het doel. Om die groei aan te kunnen werkt de startup ook aan een app, waarmee gebruikers binnen een paar minuten kunnen ‘onboarden’.

Wat is het businessmodel?

Een maandabonnement, vanaf 300 euro. Daarnaast betaal je 199 euro voor het ‘aanzetten’ (voor de deur afleveren) van een auto. ‘Uitzetten’ is gratis. Anyways verdient geld met een marge op het tarief waar de startup een auto voor kan inzetten.

Zo snel groeien als een (makkelijk te vermenigvuldigen) softwaredienst lijkt een hele klus, maar De Kruijff gaat er prat op day Anyways wel degelijk hard kan gaan: ‘We hebben geen eigen assets en kunnen ons volledig focussen op de groei en ons product, en met het streven naar een klant voor het leven. Zodat als een klant eenmaal bij ons zit, die nooit meer een auto zou willen kopen of leasen.’

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier

Nog geld nodig?

Anyways vulde zijn schatkist onlangs met een investering van 700.000 euro. De kapitaal is behalve van de eerder genoemde angels afkomstig van (angel-syndicaat) River Venture Partners en regionale investeringsmaatschappij Horizon Flevoland.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Die investeerders staan voor smart money, zegt De Kruijff. ‘Heel goed om mee te spiegelen. Nalden heeft een enorm netwerk. Niet alleen bij angels,  maar ook bij Europese vc-fondsen.’

Onder het mom van ‘allways be raising‘ kijkt de ondernemer alvast vooruit naar een volgende investeringsronde. Daarmee kan de startup zijn team uitbreiden, meer automatiseren en het merk bekender maken. ‘Ook buiten Nederland’, belooft De Kruijff alvast.