Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 bedrijven die meeliften op de Star Wars-gekte

Fans tellen af tot 14 december: dan gaat Star Wars: The Force Awakens in première. De film belooft een geramde kaskraker te worden - en daar willen andere bedrijven zo veel mogelijk van meeprofiteren.

Disney heeft jaren geleden vier miljard dollar betaald om Lucasfilm in handen te krijgen, de maker van de Star Wars-serie. Een flink deel van die investering wordt nu ongetwijfeld terugverdiend met de nieuwste – zevende – film uit de reeks. Het openingsweekend belooft met een omzet van 300 miljoen dollar alle voorgaande records te verguizelen. Maar de licentievergoedingen die andere bedrijven betalen om mee te profiteren van de gekte rond het ruimte-epos gaan ook door het dak.

Amerikaanse winkelketens als Walmart hebben vele honderden verschillende Star Wars-artikelen in de schappen liggen, en dat gaat lang niet alleen om speelgoed. De omzet uit merchandise is de afgelopen maanden volgens schattingen al opgelopen tot meer dan 2 miljard dollar.

Speelgoedgigant Hasbro had zich terdege voorbereid, maar heeft na een stormloop vanaf september zelfs de grootste moeite om de voorraad aan Star Wars-artikelen op peil te houden. Ook gamemaker Electronic Arts profiteert goed mee en verhoogt zijn winstverwachting  alvast vanwege de kaskraker die het spel Star Wars Battlefront belooft te gaan worden.

Op onze zoektocht naar bedrijven die inhaken op de gekte rond Star Wars kwamen we een paar opmerkelijke aanbiedingen tegen:

Cool

By far het coolste product is de BB-8 Robot van Sphero, het evenbeeld van een van de hoofdrolspelers in de film. Een ultieme gadget, die je met je smartphone bestuurt. Sphero maakte stom toevallig al langer robots als een balletje, en paste die met wat ingrepen aan aan het kleine broertje van R2D2. De BB-8 verkocht de eerste 12 uur 22.000 stuks, al meer dan Sphero van zijn bestaande model in 2014 verkocht. Sphero-oprichter Adam Wilson tegen Bloomberg: “It’s like printing money.”

Plank mis

Natuurlijk is Star Wars er niet alleen voor jongens. Maar wat bezielde make-upmerk Covergirl om een nieuwe lijn te verbinden aan de film? Veel meer dan de naam en wat quotes uit de saga hebben de makers er gelukkig niet mee gedaan. Maar ‘Mutant’ mascara?

Dark Side koffie

Een beetje fan drinkt zijn koffie natuurlijk met een Star Wars-smaakje. Nou ja, Nestlé hoopt in elk geval zijn melkpoeder in de VS beter te verkopen door de verpakking uit te dossen in Star Wars-stijl. Wolkje e-Wok, graag. Deze aanbeveling laten we maar onvertaald: “Coffee-mate’s Star Wars-themed coffee creamers take Limited Edition Spiced Latte to a whole new galaxy, so you can start your day with a roar.”

Star Sneaker

Lopen als een Storm Trooper? Adidas heeft een complete schoenencollectie rond Star Wars uitgebracht, ook voor kinderen, en onder meer zijn Tubular, Superstar en ZX Flux van een herkenbaar sausje voorzien.

Prijzig

Behoorlijk prijzig speelgoed is dit horloge van het Amerikaanse Devon Works: 28K dollar mag je aftikken om in stijl de tijd af te lezen. Dat gaat min of meer digitaal, maar dan wel met een mechaniek dat gebruikmaakt van ruimtevaarttechnieken en 313 elektrische schakelaars.

Star Wars Plus

Overgaan naar de dark side zonder auditie te hoeven doen: Google biedt je de mogelijkheid je account te hullen in Star Wars-kleuren. Oh ja, de light side is ook in de aanbieding.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lappen

Oké, een sweatshirt of T-shirt met opdruk is de meest voor de hand liggende textiele merchandising rond een film. Maar de mode-industrie gaat een stuk verder met Star Wars. Deze creaties komen van een modelabel opgezet door een stemacteur Ashley Eckstein, die – terecht – vindt dat nerds niet alleen mannen zijn. En dat punt maakt ze nogal opzichtig. Eckstein ontleent haar faam overigens aan de animatieserie Star Wars Rebels.