Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

5 Schrijftips voor het web

Je hebt een goede websitebouwer in de arm genomen en een vormgever die belooft de huisstijl in acht te nemen. De tekst neem je voor eigen rekening. Schrijven kan immers iedereen? 'Een pakkende tekst schrijven die de lezer raakt en aanzet tot actie is wel degelijk een vak’, zegt  copywriter en schrijftrainer Liesbeth Chamuleau-Moolhuysen. Ze geeft 5 tips.

Je leest nu: 5 Schrijftips voor het web

Wat wil je zeggen?

Houd jouw doel voor ogen. Wat wil je met de tekst bereiken? Dat bezoekers de tekst alleen lezen of ook iets gaan doen? En wat wil je als eerste overbrengen op je lezer? Zorg ervoor dat je in één alinea één boodschap overbrengt en niet drie tegelijk. Dat verwart de bezoeker waardoor hij afhaakt.

Maak de navigatie simpel

De bezoeker moet steeds weten waar hij zich bevindt en waar hij naartoe kan. In een brochure of tijdschrift kun je snel zien welke pagina en welk katern je leest. Webpagina’s zijn minder overzichtelijk. Bezoekers kunnen op elke pagina beginnen met lezen. Daarom is het goed om elke webpagina te schrijven alsof het de eerste pagina van jouw website is. Je kunt dus niet veronderstellen dat de bezoeker de informatie van de overige webpages kent. En het is raadzaam om elke pagina af te sluiten met een call-to-action zoals: ‘Wil je meer over dit onderwerp weten, ga dan naar..’

Pak de lezer meteen in

Bezoekers van websites hebben weinig tijd en willen snel geïnformeerd worden. Als de tekst niet meteen boeit, klikt hij weg. Zorg daarom voor pakkende, korte kopjes en veel tussenkoppen. Schrijf per kopje drie tot vier regels informatie en houd je zinnen kort. Zorg ook voor een goede indeling van je tekst. Maak voldoende witregels en structureer je informatie bijvoorbeeld met opsommingtekens.

Wees goed vindbaar

Het is slim om van tevoren goed te bedenken op welke termen jouw doelgroep jouw dienst of product zal zoeken. Gebruik die zoekwoorden in de tussenkoppen en met beleid in de tekst. Maar pas op; als je te veel nadruk legt op SEO krijg je een geforceerde en onleesbare tekst. Je wordt misschien wel gevonden, maar jouw bezoekers haken snel weer af. Dat gaat je weinig conversie opleveren. Een goede tekst levert een betere conversie op dan een tekst die zich alleen door SEO laat leiden.

Zelf doen of uitbesteden?

Schrijf alleen zelf als je vindt dat je dat goed kunt, als je het leuk vindt en als je in jouw teksten de boodschap kort en bondig kunt overbrengen. Als je er tegenop ziet, of van jezelf weet dat je nogal kunt uitweiden, besteed het dan uit aan een externe tekstschrijver. Schrijven kost tijd omdat elke tekst zorgvuldig moet worden geformuleerd. Een goede tekstschrijver kan de keuze voor elk woord in zijn tekst haarfijn verantwoorden. Als je één woord wijzigt, is vaak de hele balans weg. Net als muziek. Je kunt niet zomaar een toon hoger of lager zingen. Dat heeft impact op het hele nummer. 
Als ondernemer gebruik je vaak te veel vakjargon en zit je te diep in de materie om die duidelijk en aansprekend over te kunnen brengen op je doelgroep. Ook daarom is een frisse blik van een tekstschrijver vaak verhelderend.

 

Liesbeth Chamuleau-Moolhuyse schrijft onder andere voor Easywriters en blogt op Truelies.nl