Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 manieren om te scoren met podcasts

Er stroomt steeds meer geld uit marketingbudgetten richting podcasts. Maar hoe zet je podcast in voor je bedrijf? 5 tips van podcastmaker Koos Tervooren (Microphone Media).

De podcastmarkt is de afgelopen jaren in rap tempo gegroeid. Niet alleen zijn er veel makers en dus podcasts bijgekomen, er gaat ook steeds meer geld in om, zie de overname eerder deze maand van podcastbedrijven Anchor en Gimlet door Spotify voor meer dan een half miljard.

Dankzij apps als Apple Podcast, Spotify, Google Podcast en Pocket Casts kun je tegenwoordig overal, wanneer je wilt een podcast aanzetten. Bedrijven beginnen de mogelijkheden daarvan steeds meer te snappen.

Een wielermerk sponsort tegenwoordig een podcast over wielrennen en een bank sponsort een podcast over ondernemen in Amerika. Dat doen ze omdat de podcast die ze sponsoren altijd wordt beluisterd door de doelgroep. Een podcast kies je bewust omdat je het onderwerp interessant vindt.

Vijf tips voor bedrijven die een podcast willen:

1. Klanten informeren

Wil je potentiële klanten bereiken? Door een informatieve podcast te delen via LinkedIn, met voor de doelgroep interessante en bruikbare informatie, laat je zien dat jouw bedrijf thought leader is, of beter gezegd sound leader. Mocht een bedrijf op een zeker moment de service nodig hebben die jouw bedrijf levert, dan herinneren ze zich vast nog die ene podcast waarin jij al die verstandige dingen zei.

De podcasts kun je laten maken door podcastproductiebedrijven, of je kunt het zelf doen. In Amerika hebben grote en kleine corporates vaak in house een podcaststudio, waar de partners elke week achter de microfoon plaatsnemen om over de laatste ontwikkelingen binnen de sector te praten. 

2. Profileren

Wil je een specialist binnen het bedrijf meer exposure geven, zodat die vaker als expert in de media wordt geciteerd? Bouw dan een podcast om die persoon heen. Weet iemand heel veel over de Brexit, laat diegene daar dan elke week over leeglopen. Weet iemand alles van vastgoed, maak dan een vastgoedspecial waarin het laatste nieuws uit de bouw wordt geduid.

Omdat podcasts over het algemeen wat langer duren kun je ook echt de diepte in en dus breeduit alle kennis en expertise laten horen, want luisteraars blijven ook luisteren; uit onderzoek blijkt dat 87 procent van de podcastluisteraars het grootste deel van de podcast uitluistert, ondanks dat podcasts over het algemeen wat langer duren. In tegenstelling tot video’s op Facebook of Youtube, waar de gemiddelde bedrijfsfilm niet langer dan twee minuten duurt. En terecht.

3. Experimenteren 

De podcastmarkt is nog jong. Wat je ook doet, je springt er snel uit. In sommigen sectoren zijn er zelfs nauwelijks podcasts te vinden. Terwijl er al wel veel mensen luisteren. In Nederland is dat 1 op de 5 mensen. In de Verenigde Staten ligt het aantal luisteraars iets hoger, daar is het 1 op de 4. Zuid-Korea loopt mijlenver voor, daar luistert 58 procent van de bevolking meer dan eens per maand naar podcasts.

Op dit moment zijn er zo’n 670.000 podcasts. Ter vergelijking: er zijn 35 miljoen Youtube-accounts. Als podcastmaker ben je actief op een nieuwe markt met veel nieuwsgierige, nieuwe luisteraars. De meeste actieve luisteraars hebben het de afgelopen jaren pas ontdekt.  

4. Doe zelf onderzoek

Kwantitatief is er al heel wat bekend over podcasts. Voor meer cijfers kun je terecht bij een recente studie van Reuters. Maar de volgende vraag is: wat vindt de luisteraar fijn om te horen? Kwalitatief is er nog weinig onderzoek gedaan. Bij de Rijksuniversiteit Groningen zijn ze daar op dit moment mee bezig, maar moet de conclusie nog geschreven worden. Vraag het tot die tijd aan collega’s, vrienden en familie.

5. Tevreden medewerkers

Tevreden medewerkers zijn de beste reclame voor je bedrijf. Wil je werknemers extra inspireren of motiveren? Of gewoon iets meer context geven aan het werk dat ze doen? Maak dan een interne podcast.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Laat de CEO, manager of teamleider elke maandagmorgen een korte update sturen naar alle medewerkers, met daarin de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf en in de sector. In 5 tot 10 minuten ben je helemaal bij en heb je toch weer even wat van de baas gehoord.

Luister ook naar de podcast De Oversteek, over ondernemen in de VS