Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 blunders die alle ondernemers maken

Iedere ondernemer maakt wel eens een uitglijer, dat hoort erbij. Dom is het wanneer je in precies dezelfde valkuil stapt als die van al je voorgangers. De 5 grootste blunders en hoe je ze voorkomt.

Ondernemen betekent risico’s nemen. Daardoor kan er ook een keer iets misgaan. Dat is niet erg, maar sommige blunders liggen zo voor de hand dat je zou verwachten dat (nieuwe) ondernemers die fouten niet meer maken. De realiteit is echter anders.

 


1. Een investeerder als een bank zien


Je bent op zoek naar geld om je onderneming te starten of uit te breiden. Vaak een tijdrovende en frustrerende klus. Je kunt een lening afsluiten bij de bank of een investeerder zoeken die brood ziet in jouw voorstel. Een bank hanteert strenge procedures en eist voldoende onderpand, terwijl een investeerder graag wat meer risico neemt. Dat betekent echter niet dat wanneer je nul op het rekest hebt gekregen bij de bank, een investeerder wel brood in jouw businessplan ziet. Toch probeert menig ondernemer geld bij een investeerder los te peuteren wanneer de bank er geen heil in ziet en andersom. 

Tip: Bepaal vooraf waar je het geld voor nodig hebt en maak op basis daarvan de keus of je bij een bank of investeerder aanklopt. Voor een investering om de boel draaiende te houden, klop je aan bij de bank. Een investeerder zoekt projecten die een hoog rendement opleveren. Het gaat daarbij om investeringen waar het voor de geldschieter onzeker is of hij zijn geld ooit nog terugziet. Uit het businessplan moet duidelijk naar voren komen hoe je het risico zoveel mogelijk binnen de perken houdt. 


 


 


 


2. Gouden bergen beloven


Je bent enthousiast over je eigen plannen en denkt het gouden ei gevonden te hebben. Je vertelt het aan iedereen die het horen wil. Ook de investeerders probeer je mee te krijgen door ze gouden bergen te beloven. Het enige dat ze hoeven te doen is nu even in jouw idee te investeren. Dat idee heb je niet op papier staan. Het zit al in je hoofd en bovendien zou iemand anders er wel eens mee vandoor kunnen gaan. Als je het verhaal zo hoort, klinkt het ongeloofwaardig. Toch staan er wekelijks een paar van dit soort ondernemers bij investeerders op de stoep. Sommige maken het extra bont door hier bovenop ook nog eens torenhoge eisen te stellen en daar zo min mogelijk (rendement) tegenover te zetten. 


Tip: Wees realistisch. Maak een goed businessplan dat ook financieel goed onderbouwd is. Geef bij je presentatie aan de investeerders aan wat sowieso haalbaar is bij ‘normaal’ presteren en wat er voor de geldschieters inzit wanneer jouw plan bovenmatig goed uitpakt. Ken daarnaast je positie. Jij bent degene die iets nodig heeft van de investeerder, daar moet je dan ook wel iets fatsoenlijks tegenover stellen. Want voor niets gaat nog altijd de zon op.


 


 


3. Personeel boven bedrijfsbelang plaatsen


De zaken gaan niet goed, een faillissement ligt zelfs op de loer. Er zijn flinke bezuinigingen nodig om het bedrijf op de rit te krijgen. Werkelijk iedereen doet zijn uiterste best om het bedrijf te redden. Hoe kun je dan juist die trouwe en loyale medewerkers dan de deur wijzen? Daarom wacht je nog even met een ontslagronde. Eerst proberen toch die ene opdracht binnen te halen. En als we minder gebruik maken van externe partijen kunnen we nog net de salarissen uitbetalen. Bij veel MKB-bedrijven wordt personeel ontslaan echt als laatste optie gezien. Helaas is het tegen die tijd te laat om het bedrijf van een ondergang te redden. 

Tip: Hoe goed en aardig je werknemers ook zijn, blijf te allen tijden zakelijk. Aan het eind van de rit draait het om jouw bedrijf en om de winst die je daarmee maakt. Wanneer de omzet daalt is tijdig ingrijpen vereist om niet failliet te gaan. Personeel is een grote onkostenpost. Kijk daarom altijd goed of alle werknemers nog wel noodzakelijk zijn om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Vergeet niet dat door loyaal te blijven aan je trouwe werknemers, je het risico loopt dat straks iedereen op straat staat.


 


 


4. Verkeerde proeftijd afspreken


Wanneer je een nieuwe medewerker in dienst neemt, wil je natuurlijk wel graag weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Meestal heb je tijdens de werving & selectieprocedure al wel een aardig goed beeld van iemand gekregen, maar het kan altijd een keer voorkomen dat er een misser tussenzit. Gelukkig heb je daarvoor een proeftijd afgesproken. Helaas blijken veel ondernemers niet op de hoogte van de regels. Gelukkig de werknemers ook niet, waardoor menigeen niet naar de rechter stapt wanneer ze in hun proeftijd zijn ontslagen. Toch zijn er al een aantal zaken geweest waarbij de ondernemer diep in de buidel heeft moeten tasten omdat hij de afgesproken proeftijd ongeldig was.


Tip: Zorg dat je aan de wettelijke eisen voldoet wanneer je een proeftijd overeenkomt met een nieuwe medewerker. De volgende drie punten zijn daarbij van belang: 

– De proeftijd duurt maximaal één maand. Slechts in uitzonderlijke gevallen is een periode van twee maanden toegestaan

– De proeftijd is schriftelijk overeengekomen. Wanneer de proeftijd slechts mondeling is medegedeeld, is deze niets rechtsgeldig

– De werknemer heeft op geen enkele andere wijze de afgelopen drie maanden al voor jouw bedrijf of zusterbedrijf gewerkt. Anders wordt dit gezien als een opvolgend contract en daarbij is een proeftijd afspreken niet mogelijk. 


 


 


 


5. Geen of een slechte dossieropbouw


Je bent wettelijk verplicht om voor iedere werknemer een personeelsdossier aan te leggen. Dat doen de meeste ondernemers dan ook. Maar veel meer dan deverplichte gegevens bevat zo’n dossier vaak niet. Wanneer vervolgens een werknemer onvoldoende presteert, zoekt de werkgever naarstig naar alle mogelijke informatie die hij kan verzamelen om te bewijzen dat de werknemer slecht werk aflevert en ontslag dus gerechtvaardigd is. Ontslag met behulp van dossieropbouwdus. Lekker goedkoop en makkelijk. Helaas is niets minder waar. Menig ondernemer is bij het UWV en de rechter van een koude kermis thuisgekomen na zo’n ontslagprocedure. Gevolg is dat je de hoofdprijs betaalt om van deze werknemer af te komen of dat deze nu nog slechter presteert, maar nog steeds bij jou op kantoor zit. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tip: Zorg vanaf het begin voor een goed en stevig dossier. Houd regelmatig functioneringsgesprekken en laat de uitgewerkte versie ervan ondertekenen door de werknemer. Wanneer je merkt dat het niet goed gaat, geef je officiële waarschuwingen. Zorg dat je zelf ook aantoonbaar alles in het werk stelt om de werknemer te helpen zijn zwakke punten te verbeteren.