Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2019: deze jonge ondernemer verkocht al 12.000 shirts

Niek Koedam (25) werkt met NØLSON Shirts aan zijn eigen shirt-imperium. Groei is zijn drijfveer. ‘Ik geniet elke dag van het ondernemen.’

Nolson
Wat:
(heren)overhemden
Sinds: 2016
Medewerkers: 1
Waar: Amsterdam
Website: Nolson.nl

Bekijk ook rest van de 25 onder de 25

Niek Koedam belooft met NØLSON Shirts hoge kwaliteit shirts voor een eerlijke prijs, die je zowel casual als formeel kunt dragen. In een winkel in de Amsterdamse buurt De Pijp kun je de shirts passen, voelen en kopen. Koedam: “Daarna weten mensen hun maat en kunnen ze online verder bestellen. Of ze kunnen online bestellen, en hun shirts in de winkel ophalen.” Zo zet hij met zijn merk in op social media-marketing en, zoals dat in de retail heet, een omnichannel-model.

Voor zijn studie aan Nyenrode schreef Koedam eerder een businessplan voor een abonneedienst voor overhemden, omdat hij zelf geen goede shirts kon vinden. Elke maand een nieuw shirt leek hem wat te veel van het goede, maar hij boekte na zijn afstuderen wel een ticket naar Sjanghai en ging op zoek naar een producent. De eerste shirts waren in no-time verkocht. Sinds 2017 heeft NØLSON 12.000 shirts verkocht, die nog steeds worden gemaakt in een atelier in Shanghai. De opening van zijn winkel in Amsterdam was het hoogtepunt tot nu toe, zegt Koedam. “Ik geniet elke dag van het ondernemen en de mensen die je daarbij leert kennen.”

Groeien

Groei in alle opzichten is Koedams grootste drijfveer. “Als ondernemer groei je mee met de keuzes die gemaakt moeten worden. Als ik mezelf vergelijk met 3 jaar geleden, dan ben ik zowel op het gebied van kleding als handel een stuk verder.”

“Uiteindelijk vind ik de groeicijfers belangrijker dan wat er precies onder de streep overblijft. We maken wel vanaf het eerste jaar winst, maar ik probeer er op een tech-manier te kijken. Ik zie in de kledingsector veel ondernemers die heel erg op fashion-georiënteerd zijn, met veel speciale collecties, en die vooral uitbreiden op productgebied. Ik vind het product zoals het staat goed, iedereen heeft het nodig. Je ziet mij eerder op Google Analytics dan in de stoffenboekjes.”

Adviseurs

Als jonge ondernemer is het lastiger om naamsbekendheid te creëren, zegt Koedam, “omdat mensen je vaak nog niet zien als een well established bedrijf”. Maar hij is toch blij dat hij vroeg is begonnen met ondernemen. “Omdat je dan nog weinig te verliezen hebt. Ik ben meteen na mijn studie begonnen. Veel slechter dan die 300 euro per maand stufi kon het niet worden.”

Koedam profiteert van de kennis van vier adviseurs met veel ervaring in de handel en het ondernemerschap. “Met hen spar ik heel veel en van hen leer ik de kneepjes van het vak. En kan ik uitdagingen zoals bijvoorbeeld het regelen van het merkrecht beter oplossen.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Netwerk

Koedams tip voor andere jonge ondernemers: onderschat nooit de kracht van het kennen van een hoop mensen die je verder kunnen helpen.

Over 5 jaar wil hij 100.000 shirts hebben verkocht. “Dan moeten we ook de eerste stappen in Duitsland gezet hebben. Ook via een flagship store, en daarnaast voornamelijk met online verkoop.”