Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

2013 was het jaar dat…

Wat waren de boeiende trends en opmerkelijke ontwikkelingen voor ondernemers in 2013? Hier een overzicht. 

Nooit gemakkelijk: de essentie van het voorbije jaar opsommen in twee alinea’s. Maar wat mag je in 2013 als ondernemer niet gemist hebben? In de stroom van nieuws en gebeurtenissen sprong er een aantal trends uit die 2013 op ondernemend gebied typeren. Stop ze in je rugzak voor 2014 en ga met frisse blik een nieuw ondernemend jaar tegemoet.

2013 was het jaar waarin …

1. Bedrijven niet meer failliet gingen, maar een prepack kregen

Curatoren lijken steeds meer op turn around managers, die je al voor het aanvragen van faillissement inschakelt. Schoenenreus, Marlies Dekkers, allemaal gingen ze failliet en maakten ze direct een doorstart. De redenering: achterkamertjespolitiek werkt bij faillissementen juist goed. De kans op een tweede leven is groter en dus ook de kans op het behoud van banen. Meer over hoe het werkt.

Lees ook: 2013 in faillissementen

2. We met een virtuele munt zijn gaan betalen

Bitcoinmiljonair is niet voor niets het economische woord van het jaar geworden. Opeens was daar die ware ‘digitale munt van het volk’ van een Japanse hacker die inmiddels spoorloos is. Geen centrale bank meer aan het roer, maar codekloppers die de geldpers kunnen laten draaien. Een hype? 2014 zal het uitwijzen, nadat de koers van de munt explodeerde tot boven de 1100 dollar om weer in te zakken tot onder de 650 dollar. Het is zeker een risicovol beleggingsproduct.   

3. Bij Hyves definitief het licht uitging

Als sociaal netwerk althans. Gebruikers kunnen voortaan geen foto’s en krabbels plaatsten. Alleen gamers zijn er nog welkom. Hyves werd in de afgelopen jaren volledig van het toneel geveegd door Facebook. De oprichters hebben goed kunnen cashen door hun bedrijf voor tientallen miljoenen in cash te verkopen aan de Telegraaf Media Groep. Die heeft vervolgens moeten toezien hoe de site langzaam maar zeker inzakte. Toch het einde van het spannendste jongensboek van de afgelopen jaren. 

4. Consumenten ‘makers’ werden

De tijd dat we onze boodschapjes doen in de supermarkt of een snelle hap scoren bij de McDonald’s kan snel voorbij zijn. 3D-printen steeg dit jaar tot een nieuwe hoogte in de hypecycle. Met als gevolg dat we allemaal roepen: consumenten zijn ‘makers’ geworden. In het verlengde van de maakhype is alles wat ‘ambachtelijk en authentiek’ is ook populairder dan ooit. Het liefst koopt onze nieuwe consument zijn stukje kaas bij een molen om de hoek en drinkt het op zondagmiddag graag ‘gezellig’ een wijntje bij de biologische boer net buiten de stad. Het wordt wel oppassen als grote bedrijven claims op basis van deze trends gaan maken die ze totaal niet kunnen waarmaken. Het wordt een trucje, een holle frase. Daarom zo maar een voorspelling voor 2014 of voor ergens in de jaren erna: realisme wordt de nieuwe hype. Vertellen hoe de vork echt in de steel zit, niet meer niet minder.      

5. Crowdfunding volwassen werd

Als er dan toch een Engels woord tot het economische woord van het jaar gekozen had moeten worden, had eigenlijk deze het wel mogen zijn. Want dit was toch ook het jaar dat crowdfunding  volwassen is geworden. Als het Achtuurjournaal er mee kan openen, er tijdens talkshows zonder tekst- en uitleg over gesproken wordt, dan weet je dat het ingeburgerd is. Lees hier meer over de financieringsvorm.  

6. Een recordaantal bedrijven failliet ging

Alle mooie nieuwe dingen daargelaten is dit ook het jaar waarin we een recordaantal faillissementen zullen scoren. Hoewel het CBS en Centraal Planbureau hun blik alweer op de toekomst en het herstel richten, mogen we er nog zeker niet aan voorbij gaan. Veel ondernemers staan nog steeds met hun poten in de modder en zakken er dieper in weg. Lichtpuntje: het laatste kwartaal is juist een opmerkelijk snelle terugval vastgesteld in het aantal omgevallen bedrijven.  

7. Startups nog nooit zo populair zijn geweest  

Ook heel positief was alle aandacht voor startups. Neelie Kroes die bij DWDD aanschuift om namens Europa startúps te pluggen. Documentairemaker Frans Bromet die met ‘Veelbelovend‘ de rise and fall van Gidsy in kaart brengt en sinds deze maand ook een echte soap rondom startups op Nederland 3. Het oprichten van een bedrijf is ondanks (misschien wel deels als gevolg van) de recessie nog nooit zo populair geweest.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8. Gebruik belangrijker werd dan bezit  

Dit was ook het jaar van de doorbraak van een paar nieuwe businessmodellen, het meest interessante daaronder misschien wel: gebruik wordt steeds belangrijker dan bezit. Of het nu gaat om een eigen woning, een auto, of een boormachine die in de schuur ligt te verstoffen, we zijn dit jaar vollop aan het delen geslagen. Kijk naar het succes van Airbnb of Snappcar. Die laatste hebben we dan ook niet voor niets tot Challenger van 2013 gekozen.

9. Alles ineens ‘smart’ of ‘slim’ werd

Wie een beetje origineel wil zijn gebruikt voortaan het woord ‘slim’ niet meer in de omschrijving van een product of dienst. Want smart en slim was in 2013 een etiket dat te makkelijk op van alles werd geplakt. Van energiemeters tot fietsbellen, alles is ‘slim’ gaan heten. En als we dan toch bezig zijn: neem ook de term ‘platform’ in heroverweging. Een website die iets verkoopt hoeft zich nog niet tot ‘platform’ te verheffen. Alsof we te maken hebben met een groot gevaarte dat honderden meters diep het olie aan het opslurpen is.