Branche: augmented reality, onderwijs
Onderneemt met: Operation Education, (voorheen met Layar, SPRX Mobile)
Grootste succes: Layar
Grootste misser: het niet vinden van een businessmodel voor Layar
Claire Boonstra (1975) studeerde Civiele Techniek in Delft maar werd wereldberoemd in de ‘virtuele’ wereld. Samen met Raimo van der Klein en Maarten Lenz-Fitzgerald richtte in 2009 Layar op, een augmented reality browser. Het drietal was al een tijdlang actief als mobiele marketingspecialist via SPRX Mobile. Voor die tijd werkte Boonstra bij KPN, Unilever en Talpa. Layar was van het begin af aan een wereldhit.
Of moeten we zeggen: hype? Nog voordat Layar in bèta was uitgebracht, gonzde op het web de geruchten en waren er hooggespannen verwachtingen rond de nieuwe technologie en Layar zelf. De app combineerde het videobeeld van een smartphone met een extra locatiegevoelige informatielaag (layar). Die kon gegevens bevatten over een huis dat te koop staat, een overvliegend vliegtuig of een restaurant in de buurt. Richt de smartphone op een woning en de prijs komt in beeld.
Niet alleen gadgetfreaks waren dol op Layar, ook investeerders knuffelden de Nederlandse augmented reality hit bijna dood. In 2010 haalde het bij Sunstone Capital en Prime Ventures geld op, en aan het eind van dat jaar stapte zelfs Intel Capital in als investeerder. De venture capitalfirma’s brachten samen 16,9 miljoen dollar in.
Het zoeken was nog wel naar een businessmodel. Lange tijd vertrouwden Claire Boonstra en de andere Layar oprichter erop, dat dat zich vanzelf zou aandienen, zodra augmented reality gemeengoed zou doorbreken. De Layar-app werd op miljoenen smartphones geïnstalleerd en zelfs meegeleverd door fabrikanten van telefoons. Desondanks werden er geen toepassingen ontwikkeld die voor een cashflow konden zorgen.
In 2012 maakte Layar bekend dat het een businesmodel had gevonden: de Layar-app ging zich toespitsen op uitgevers van geprinte informatie. Die konden zo de link leggen naar de virtuele wereld. Tijdschriften als Linda, VPRO-gids en andere bladen werden gebruiker. Hun lezers konden de telefoon op een pagina richten, die vervolgens werd verrijkt met een vrituele laag of video’s in beeld.
Boonstra zelf kondigde dat nieuwe businessmodel nog enthousiast aan, maar verliet na een paar maanden alsnog Layar. Naar eigen zeggen, tijdens een emotionele speech op TEDx Amsterdam, omdat ze niet langer weerstand kon bieden aan een nieuwe roeping. Ze stort zich op plannen om het onderwijs te vernieuwen. Via Operation Education wil ze de manier waarop jonge mensen hun talenten ontdekken en ontwikkelen totaal anders aanpakken dan in het reguliere onderwijs gebeurt.
Calrie Boonstra is getrouwd, heeft twee kinderen en mag zichzelf met recht een Goois meisje noemen. Ze woont in Bussum. Het World Economic Forum riep haar uit tot Young Global Leader, Amerikaanse media zetten haar op toplijstjes als meest invloedrijke vrouw in mobiele technologie en meest invloedrijke vrouwen in technologie.