Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

MT Next Leadership 50 2020

Nicoline van Leersum (Strategic Director Medical Affairs bij Janssen Pharmaceutical Companies)

Nicoline van Leersum (1984) komt uit een ‘medisch nest’, wilde van jongs af aan al chirurg worden maar werd tijdens haar PhD-onderzoek gegrepen door een nieuwe trend: data gebruiken om betere zorg te kunnen verlenen. Ze werd gevraagd voor een nieuwe organisatie met juist dat doel: DICA. ‘Ik zag het als een goede uitbreiding van mijn kennis voor chirurgie, zou het twee jaar gaan doen en de ervaring meenemen in mijn carrière in het ziekenhuis’, zei ze daarover eerder.

Het liep anders: Van Leersum bleef bijna vijf jaar bij de non-profit DICA, die datagedreven zorgverbetering in alle Nederlandse ziekenhuizen implementeert, groeide er door tot manager van de innovatie afdeling en werd lid van het management team. ‘Het was een geweldige leerschool om dit te ontwikkelen tot een volwaardig nationaal instituut, en alle landelijke stakeholders te betrekken. En het belangrijkste: de data hielp artsen daadwerkelijk om zorguitkomsten van patiënten te verbeteren.’

Tegelijkertijd rondde Van Leersum ze haar PhD af en deed ze een MBA aan het Franse INSEAD. ’Op advies van mijn opleider chirurgie. Ik had toen niet eens van die business school gehoord, maar mijn MBA is echt bepalend geweest voor mijn ontwikkeling en internationale netwerk.’

In 2017 maakte Van Leersum namelijk de overstap naar het bedrijfsleven. ‘Ik ontdekte dat ik meer een generalist was dan een specialist, wat je als chirurg moet zijn. Daarom paste ik beter in het bedrijfsleven.’ Bij farmabedrijf Johnson & Johnson schopte ze het in 2 jaar tijd tot innovatiedirecteur, in 2020 stapte ze over naar de Nederlandse dochter Janssen, als strategisch directeur. ‘Ik heb mijn carrière altijd benaderd als een gelegenheid om nieuwe dingen te leren en geweldige mensen te ontmoeten, terwijl je iets doet dat er echt toe doet. Nu werk ik bij het grootste zorgbedrijf ter wereld.’

Intussen kreeg ze de spotlights op zich gericht toen ze eind 2019 de Young Captain Award in de wacht sleepte. ‘Dat gaf me de kans bijzondere mensen uit allerlei grote Nederlandse bedrijven te ontmoeten, veel aan zelfreflectie te doen en een duidelijke visie te ontwikkelen op de rol van het bedrijfsleven, en mijzelf, in de maatschappij. Het winnen van de award heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven.’

Wat we van een next gen leader mogen verwachten, heeft de coronacrisis ons geleerd, vindt Van Leersum. ‘Leiders van morgen zullen nog meer hun bedrijf gaan positioneren als essentiële partner van de maatschappij om positief bij te dragen aan belangrijke thema’s, zoals mensenrechten en behoud van de natuur. Bedrijven, overheid en maatschappij kunnen effectief samenwerken om snel een belangrijk doel te bereiken.’

Het bewijs levert haar eigen Johnson & Johnson: dat besloot al snel om alvast corona vaccins te produceren. ‘Parallel aan klinisch onderzoek, zodat een eventueel werkend vaccin zo snel mogelijk en op not-for-profit basis beschikbaar komt. Ik zie om mij heen wat dat doet voor de motivatie en trots bij medewerkers.’

‘Succes moet in de toekomst komen van nieuwe duurzame businessmodellen, niet van het aanjagen van nog meer massaconsumptie. Goede leiders weten voor hun bedrijf de juiste weg hierin te vinden, hebben het lef om succes te herdefiniëren naar maatschappelijke waarde, en zijn in staat hun stakeholders hierin mee te nemen.’