Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

MT Next Leadership 50 2020

Mariëtte Swart (CLCO bij Adyen)

Jurist Mariëtte Swart (1980) mag zich sinds begin dit jaar de allereerste chief legal and compliance officer ooit noemen bij online betaalbedrijf Adyen. Het levert op haar visitekaartje de afkorting CLCO op, een rol waarin ze verantwoordelijk is voor alle juridische, maar ook ethische dossiers van het sinds 2018 beursgenoteerde bedrijf. De titel is de voorlopige kroon op haar werk als general counsel, waarbij ze als bedrijfsjurist ook al toezag op de legal-zaken van Adyen. Het was ook Swart die een belangrijke rol speelde bij het naar de beurs brengen van Adyen en die – ook niet onbelangrijk – de bankvergunning voor de snelle groeier voor elkaar speelde.

Voor haar komst bij de Nederlandse unicorn had Swart al een indrukwekkend cv opgebouwd. Zo werkte ze jaren als senior legal counsel bij M&A-bedrijf Hogan Lovells, studeerde ze aan de Universiteit van Londen en liep ze stage bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de voorloper van marktwaakhond ACM. ‘Ik vind het belangrijk dat ik mijzelf blijf ontwikkelen’, zegt Swart. ‘Zowel vakinhoudelijk als persoonlijk. Die uitdaging zorgt ervoor dat ik plezier houd in mijn werk. Ik probeer mijn omgeving daarop in te richten en maak keuzes die mijn groei en ontwikkeling kunnen faciliteren.’

Of de nieuwe generatie managers een onderscheidende stijl heeft ten opzichte de voorgaande? Daar is Swart nog niet echt over uit. ‘Wel geloof ik dat er binnen organisaties in bredere zin meer aandacht komt voor diversiteit en inclusiviteit. Steeds meer organisaties voeren een actief beleid om gelijke kansen te bieden en samenwerking te bevorderen.’

Bij de beste bedrijven wordt het belang van diversiteit en inclusiviteit dan ook actief uitgedragen, denkt Swart. ‘Gelukkig heeft Adyen zo’n cultuur. We zijn in enorm veel landen actief, met mensen van allerlei verschillende nationaliteiten. Wij zijn er tot nu toe in geslaagd om al die verschillende achtergronden en vaardigheden samen te brengen in onze bedrijfscultuur, op een manier waar iedereen zich in grote mate gehoord en gerespecteerd voelt.’