Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

MT Next Leadership 50 2020

Maarten Otto (CEO bij Alliander)

Met Maarten Otto (1983) heeft energiedistributeur Alliander sinds dit voorjaar een ware millennial als CEO. Aan hem de taak om voor Alliander een van de grootste uitdagingen van zijn generatie te stroomlijnen: de energietransitie. Eenvoudig zal het allerminst zijn, zo zei hij al bij zijn aanstelling: ‘De omschakeling naar een duurzaam energiesysteem gaat de komende decennia veel van onze organisatie vragen en brengt complexe vraagstukken met zich mee.’

Bij Otto lijkt deze managementopdracht echter in veilige handen. Hij heeft er al een flitsende carrière opzitten bij TEN HAVE Change Management, een bureau voor verandermanagement; precies wat de energiebranche kan gebruiken. bij Alliander klom Otto razendsnel op naar de top. In 2017 kwam hij binnen als strategisch manager, om het jaar erop al directeur corporate & social affairs te worden. Met het vertrek van CEO Ingrid Thijssen naar werkgeversbond VNO-NCW ging het CEO-stokje dit jaar naar de 37-jarige Otto.

Ook naast zijn werk bij Alliander zit Otto niet stil. Zo is hij voorzitter bij werkgeversorganisatie WENB en is hij lid van het dagelijks bestuur van VNO-NCW. Otto: ‘Ik heb al vroeg geleerd dat ik door hard te werken, goed te luisteren, vragen te stellen en te kijken naar anderen snel bij kan dragen aan de resultaten die nodig zijn. Dat ik – als ik iedere dag het beste geef van wat ik heb – vooruit kom.’

De next generation leader is volgens Otto iemand die  ‘iedere dag blijft leren’. Door niet te denken vanuit hiërarchie, maar vanuit gelijkwaardigheid. Otto: ‘Ik maak bewust veel tijd om het bedrijf in te gaan, collega’s te ontmoeten, een dag mee te werken en hun vak te leren kennen. Ik wil aanspreekbaar kunnen zijn voor iedereen, zowel op inhoud als op proces, gedrag, leiderschap en interactie.’

Het ideale bedrijf schroomt volgens Otto niet voor het waarmaken van strategische doelen. ‘Maatschappelijke betrokkenheid moet daarbij een integraal onderdeel zijn van de organisatie, niet slechts een paragraaf in een jaarverslag. Het is een inclusieve organisatie, waar mensen voelen dat ze ertoe doen. Ze krijgen de ruimte om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en klanten voelen dat zo’n bedrijf het voor hen doet.’ Net zoals bij Alliander, denkt Otto, waar de lokale bestuurders en het maatschappelijk middenveld volgens hem ‘ervaren dat wij samen met hen werken aan het energienet van de toekomst’.