Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2020

Frank van Es (CEO bij TwynstraGudde)

Bestuurskundige Frank van Es (1983) begon zijn carrière als trainee bij de Rijksoverheid, maar stapte na die periode over naar het bedrijfsleven en draait sinds 2008 mee in de adviespraktijk van TwynstraGudde. De laatste vier jaar als managing partner van de adviesgroep Mobiliteit & Infrastructuur, maar in september maakte hij de stap naar het management van het hele consultancybedrijf: hij zet CEO en directeur op zijn visitekaartje. Dat betekent dat hij voortaan het boegbeeld is van het bureau, en het mag gezegd: best een jeugdig boegbeeld. Hoe kreeg hij dat zo snel voor elkaar? ‘Ik ben een ‘praktische visionair’: ik kan mijn ambitie, maar ook die van opdrachtgevers visualiseren, maar belangrijker nog: ik zie ook een route, een stappenplan, om er te komen. Daarnaast ben ik ondernemend en positief ingesteld en voel aan wat momenten zijn om te versnellen.’
Die versnelling lijkt Van Es voor TwynstraGudde vooral te willen geven aan de marketing van zijn bureau. ‘We zijn als adviseurs vooral gedreven in het vinden van inhoudelijke oplossingen voor complexe vraagstukken, die we ook realiseren in de praktijk samen met onze opdrachtgevers. We zijn daarin vaak nog te bescheiden over onze bijdrage en het behaalde resultaat, waardoor onze meerwaarde niet altijd goed voor het voetlicht komt.’

Wat Van Es betreft, neemt de next generation leader meer maatschappelijke verantwoordelijkheid en laat hij of zij hier ook voorbeeldgedrag in zien. ‘Dus niet alleen doelen stellen op duurzaamheid, maar daar ook zelf naar leven.’ Een next generation leader is ook een verbinder. ‘Intern en extern: hij of zij brengt de competenties en vaardigheden binnen de organisatie bij elkaar, maar ook buiten de organisatie om opgaven te realiseren.’ En tot slot zal een next generation leader zichzelf laten zien, in alle facetten. ‘Hij of zij toont openheid, kwetsbaarheid, reflectie en ontwikkelpotentieel en omringt zich met de beste mensen die kritisch en eerlijk kunnen én mogen zijn.’

Het ideale bedrijf heeft volgens Van Es een duidelijke visie op de toekomst van Nederland en de wereld. “Je werk er niet alleen aan de maatschappelijke opgaven van nu, maar je maakt ook impact op de opgaven van morgen. Een plek waar je alle mogelijkheden hebt om je als persoon en als teamlid te ontwikkelen en het maximale uit jezelf en elkaar te halen. Het is een plek waar je ondernemerschap én inhoudelijke diepgang vindt.’