Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

MT Next Leadership 50 2020

Boudewijn den Herder (Commercieel directeur bij Essent)

Boudewijn den Herder (1976) had een beste staat van dienst opgebouwd in de fast moving consumer goods industrie, voordat hij overstapte naar de energiewereld. Na het afronden van een master international business en marketing in Maastricht werd vooral Unilever zijn leerschool. Als head of category management was hij verantwoordelijk voor de resultaten van alles wat van Unilever aan schoonmaak- en persoonlijke verzorgingsproducten in de schappen lag. ‘Ik heb een zeer gedegen commerciële opleiding genoten bij Unilever, waarbij ik al vroeg veel verantwoordelijkheid kreeg en waar enorm veel geïnvesteerd werd in mijn persoonlijke ontwikkeling.’

Na drie jaar Heineken, waar hij vooral adviseerde en trainde op het gebied van sales en retailstrategie, trad hij in 2015 aan bij Essent om daar voor groei te zorgen op de consumentenmarkt. Sinds 2018 is hij er commercieel directeur. ‘Bij Heineken kon ik de stap maken van een werkmaatschappij naar een hoofdkantoor, waarbij ik heb geleerd hoe een grote corporate op topniveau werkt. Ik kwam ook in contact met veel verschillende bedrijven in verschillende landen, waardoor je een beter oog krijgt voor impact van bedrijfscultuur en hoe teams goed of juist niet functioneren en de rol van het management daarin.’

‘Bij Essent maakte ik kennis met lean management. Dat voelde als een warm bad, omdat het goed aansluit bij mijn stijl: ik maak ingewikkelde zaken graag simpel en hak knopen door om zo complexiteit weg te houden bij mijn teams, die dan kunnen focussen op executie. Ik heb ook een sterke drive: ga recht op mijn doel af en maak me sterk voor performance management, de klant altijd centraal zetten. het reduceren van verspillingen, continu verbeteren en het ontwikkelen van talent.’

De next gen leader denkt wat Herder betreft in elk geval niet dat hij of zij de wijsheid in pacht heeft. Micromanagement is ook taboe. ‘ Door digitalisering neemt de complexiteit van besluitvorming toe. De kennis zit daardoor in toenemende mate bij specialisten en komt minder ‘met de jaren’. Als manager schep je daarom beter duidelijke kaders, je creëert de omstandigheden voor teams om te kunnen presteren en legt beslissingsbevoegdheid op een zo laag mogelijk niveau in de organisatie. Dat betekent dat je meer moet leren vertrouwen op je mensen. Corona heeft wat dat betreft voor mij als een katalysator gewerkt. Ik leg nog meer vertrouwen in mijn teams, omdat veel minder zichtbaar is wat er op een dag gebeurt.’

De ‘next generation manager zal ook moeten omgaan met totaal andere werknemers. ‘Die motiveer je niet meer met salaris, een lease-auto en een jobtitle, maar hechten veel meer waarde aan work-life balance, persoonlijke ontwikkeling, flexibiliteit en maatwerk.’

Een bedrijf waar iedereen wil werken? Daar gelooft Herder niet in. ‘Een bedrijf moet duidelijke keuzes maken in bedrijfscultuur en manier van opereren. Dat betekent per definitie dat niet iedereen daar floreert. Je moet het bedrijf kiezen dat bij je past en daar ook eerlijk naar jezelf in zijn, maar ook als bedrijf naar de medewerker. Ik denk dat het steeds belangrijker wordt dat je je kunt identificeren met waar een bedrijf voor staat. Je ziet bijvoorbeeld bij Essent dat sollicitanten, zeker de jongere generaties, steeds vaker in hun motivatie aangeven dat ze willen meewerken aan de energietransitie in Nederland.’