Zo kun jij zakelijk bijdragen aan een circulaire economie

Laatst bijgewerkt: 01-10-2021 16:00:09

Persbericht - .

Een circulaire economie houdt in dat zoveel mogelijk afval wordt hergebruikt, zodat er uiteindelijk helemaal geen afval meer bestaat. Zo wordt er minder CO2 uitgestoten en worden grondstoffen bespaard. Aangezien bedrijven doorgaans veel bedrijfsafval produceren, kunnen deze hun steentje bijdragen aan een circulaire economie. Hoe dat kan? Dat lees je in deze blog.

Afval scheiden

De eerste stap naar een circulaire economie, is door afval te scheiden. Er wordt nog veel te veel afval klakkeloos bij het restafval gegooid, terwijl het prima gerecycled had kunnen worden. Plaats daarom voor elke afvalstroom in je bedrijf een aparte afvalcontainer en geef duidelijk aan welke rolcontainer voor welke afvalstroom bedoeld is. Zo is het voor iedereen duidelijk waar hij of zij het afval in moet gooien. Haal bovendien de losse prullenbakjes onder de bureaus weg, aangezien veel mensen uit gemakzucht al hun afval hierin gooien.

Maak zo min mogelijk gebruik van wegwerp plastic

Plastic flesjes, boterhamzakjes, plastic zakken, ze worden allemaal veel gebruikt, maar ook meteen weer weggegooid. Dit is zonde. Kies daarom liever voor herbruikbare waterflessen, bijvoorbeeld. En in plaats van plastic koffiebekers te gebruiken, kun je je koffie ook gewoon uit een mok drinken. Probeer het gebruik van wegwerp plastic binnen je bedrijf zoveel mogelijk te voorkomen en richt je kantoor daar ook op in.

Stuur kapotte producten terug naar de fabrikant

Bedrijven kopen heel veel producten in. Soms zitten daar kapotte producten bij. Gooi deze niet weg, maar stuur ze terug naar de fabrikant. Deze kan vaak nog onderdelen van de verschillende producten gebruiken voor nieuwe producten. Dit geldt niet alleen voor producten die al kapot zijn bij de levering, maar ook voor gebruikte producten die nodig aan vervanging toe zijn. Het is zonde als jij de producten weggooit, terwijl er nog heel veel bruikbare materialen in zitten.

Gooi telefoons en computers niet weg

Is een telefoon of computer stuk? Gooi deze dan absoluut niet weg. Hetzelfde geldt voor printers, laptops en andere apparatuur op het kantoor. Ook in deze producten zitten erg waardevolle materialen die nog prima hergebruikt kunnen worden voor het maken van nieuwe apparaten. Als je deze inlevert, ontvang je meestal ook nog een vergoeding, waardoor het je bedrijf ook weer geld oplevert.