Ziekteverzuim bij werknemers, dit zijn je rechten en plichten als werkgever

Laatst bijgewerkt: 12-02-2021 16:59:36

Persbericht - Je bent ondernemer en hebt een jong, enthousiast team werknemers voor je werken. Ze zijn amper ziek en werken hard...

Je bent ondernemer en hebt een jong, enthousiast team werknemers voor je werken. Ze zijn amper ziek en werken hard om samen met jou de onderneming tot een succes te maken. Toch kan het voorkomen dat er een keer een medewerker ziek wordt. Wat doe je dan? Hoe is het ziekteverzuim voor werknemers geregeld en wat zijn jouw rechten en plichten als werkgever? In dit artikel lees je er meer over.

Dit mag je van een werknemer verwachten bij ziekteverzuim

Als een werknemer ziek wordt dient hij of zij zich als eerste ziek te melden bij jou, de baas, of bij de desbetreffende contactpersoon (meestal is dit iemand van personeelszaken). Dit staat beschreven in het personeelsreglement of arbeidscontract. Gelukkig hoeft er niet meteen een advocaat uit Den Bosch of elders aan te pas te komen als een werknemer zich ziek meldt. De werknemer (voor het gemak houden we even ‘hij’ aan) dient vervolgens aan te geven hoe lang hij verwacht dat het ziekteverzuim zal duren en op welk telefoonnummer en adres hij bereikbaar is. Er dient ook doorgesproken te worden welke werkzaamheden er nog bij de zieke werknemer liggen en of er sprake is van een arbeidsongeval of verkeersongeval. Een werknemer hoeft echter niet te vertellen wat zijn klachten precies zijn, i.v.m. de Privacywetgeving.

Rechten van een werknemer bij ziekte

Een werknemer heeft het recht op een bedrijfsarts, professionele ziekteverzuimbegeleiding en een second opinion bij een tweede bedrijfsarts. Het is tevens wettelijk niet toegestaan om en werknemer binnen twee jaar na ziekte te ontslaan, althans niet zonder onderbouwde redenen en een personeelsdossier. Vindt er op advies van de bedrijfsarts ontslag plaats om medische redenen, dan heeft de werknemer recht op een WIA-uitkering. Is de werknemer minder dan 35% arbeidsongeschikt, dan ontvangt hij geen WIA-uitkering maar kan hij wel een WW-uitkering vragen.

Rechten van een werkgever bij ziekteverzuim

In de regel duurt ziekteverzuim van een werknemer niet langer dan een aantal dagen, hooguit een aantal weken. Het is echter goed om te weten wat jouw rechten en plichten als werkgever zijn bij ziekteverzuim van een werknemer als het ziekteverzuim langer duurt.

Je mag als werkgever namelijk een bedrijfsarts inschakelen om te laten controleren of jouw werknemer daadwerkelijk ziek is. Een werknemer mag ook niet zomaar ontslagen worden vanwege ziekte, uitzondering is wanneer de ziekte langer dan twee jaar duurt. Tijdens de eerste twee jaar geldt een opzegverbod, waardoor jij als werkgever niet eenzijdig het contract op mag zeggen. Je hebt ook de mogelijkheid om loon op te schorten of stop te zetten, wanneer een werknemer zonder goede reden en tegen het advies van de bedrijfsarts in geen aangepast werk wil doen. Een werknemer kan hierop een loonvorderingsbrief sturen, echter hoeft u dit verzoek niet in te willigen wanneer een werknemer niet mee wil werken aan het re-integratietraject.

Uitzonderingen op het opzegverbod

Er zijn een aantal uitzonderingen op het tweejarige opzegverbod. Je mag een werknemer namelijk wel binnen deze termijn ontslaan wanneer het bedrijfsdeel waar de werknemer werkt gaat sluiten. Wanneer een werknemer in staat is om aangepaste werkzaamheden uit te voeren, maar dit weigert mag hij tevens ontslagen worden. Dit is ook het geval wanneer een werknemer niet wil meewerken aan een re-integratietraject, of weigert mee te helpen met het op- en bijstellen van een plan voor een re-integratietraject. Het is in dit geval mogelijk via het UWV een ontslagvergunning aan te vragen. Hierdoor kan het alsnog mogelijk worden om de werknemer te ontslaan. Uiteraard wil je dit liever niet als werkgever, maar in sommige gevallen kan het toch een juiste stap zijn in een langdurig ziektetraject.