Wie ben je los van je werk?

Laatst bijgewerkt: 04-08-2022 16:12:52

Persbericht - Een vraag die ik vaak aan mijn cliënten stel is de volgende: “Als je alle tijd, dus inclusief de tijd die je in je hoofd bezig bent met je business, eens weg zou halen uit je agenda… Wat voor persoon blijft er dan over?” Waar denkt die persoon aan? Wat interesseert die persoon? Waar wordt die persoon enthousiast van? Wat vervult hem/haar werkelijk?

Wie ben je los van je werk?

Het is niet verkeerd om veel inzet en uren in je bedrijf te stoppen. Wel goed om te beseffen is dat het in een bedrijf vaak gaat over transacties. Wij leveren wat, een dienst een product, en een ander betaalt daar iets voor. Waar we zo druk mee bezig zijn is in essentie vaak transactioneel. Uiteraard zijn er daarbinnen mensen, relaties, feestjes, en noem maar op. Maar de kern van de zaak blijft: wij zijn bezig met zo succesvol mogelijk transacties doen.

Het ding daarmee is dit: Als je vlak voor je kist terugkijkt op je leven, blijft er van die waarde van transacties niet zoveel over. Geen rocket science natuurlijk. En als ik dit aan ondernemers vraag zeggen ze ook vaak: ja eigenlijk is het belangrijkst dat ik, en mijn geliefden gezond zijn. Dat we een leuke tijd hebben. Een ernstige ziekte, de dood van een vriend of geliefde, of een ongeluk leidt in veel gevallen tot een nieuwe blik op dat bezig zijn met transacties. Het lijkt opeens wat minder interessant.

Automatisch komt dan vaak de vraag op: “ tja, hoe zit het eigenlijk met ‘relaties’? De relatie met jezelf, de ander, de wereld. Je kwaliteit van je leven is in veel gevallen daadwerkelijk dus af te lezen aan de kwaliteit van je relaties. En wat bepaalt de kwaliteit van je relaties? De mate waarin jij daar aanwezig bent. Met je hoofd en je hart. (dus niet op je telefoon bezig, of denkende aan je bedrijf).

Een klein advies als lifecoach, omdat ik het niet laten kan: Vind een plek waar je dagelijks even 5 minuten op je kont kunt zitten en kunt stilstaan bij hoe het met je gaat. Hoe voelt m’n lijf?  Wat gebeurt er allemaal? En waar ben ik in dit geheel? Zo creëer je een mate van ‘verticaliteit’ zoals een leraar van me dat noemt.

Een relatie met jezelf. En vanuit daar kunnen relaties met anderen vormgegeven worden. Creëer je die verticale plek niet, en is er dus op geen enkele manier rust in je leven, je gaat maar door en door en door…. Dan is het nooit stil, ontstaat er geen ruimte en dan verzandt je onvermijdelijk in de ‘horizontaliteit’. De transacties.

Hoe dat eruit ziet?: Je bent constant bezig met hebben, doen en moeten. Er is altijd honger naar meer. Er is een boel excitement. Oftewel spannende dingen, spullen kopen, mooie plekken bezoeken, nog meer kopen, bevestiging van anderen krijgen omdat je zoveel kunt kopen. etc etc. Maar omdat er weinig relatie is, is er dus vrijwel geen fulfillment. Geen vervulling.

Een persoon die (een mate van) verticaliteit in zijn leven heeft, kan dus vaak een antwoord geven op de vraag: “Wat vervult je, los van je werk? Een persoon die de hele dag bezig is met transacties, kan vaak geen antwoord geven op de vraag: “Wat vervult je, los van je werk?”