Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - Wat kan de bijdrage van marketplaces zijn bij het behalen van organisatiedoelstellingen?

Wat kan de bijdrage van marketplaces zijn bij het behalen van organisatiedoelstellingen? De laatste jaren is het succes van marketplaces…

De laatste jaren is het succes van marketplaces gegroeid. Naast Bol.com heb je ook Amazon. Hoe kunnen marketplaces bijdragen aan organisatiedoelen zoals het bereiken van klanten, meer, realisatie van meer omzet of een hogere marketing effectiviteit?

Wat zijn marketplaces?

Online marketplaces zijn platformen waar vraag en aanbod samen komen en waarbij het proces inclusief transactie wordt gefaciliteerd. Er zijn verschillende marketplaces, zo heb je een verticale, horizontale of een all-in-one marketplace. Een ander onderscheid is of het een open of een gesloten marketplace is.  Amazon is een van de meest bekende open all-in- on marketplaces. Dit komt doordat vrij toegankelijk zijn en alle producten compleet aanbieden. Zalando is een voorbeeld van een verticale gesloten marketplace, zij is uitsluitend actief binnen het gebied fashion en zijn selectie in het toelaten van andere aanbieder op het platform. Een voorbeeld van een horizontale marketplaces is Booking.com. Zij bieden naast hotels ook aanverwante services aan binnen de reissector. Waarom zou jij als organisatie aansluiten bij een marketplaces en wat zijn de voordelen? Als je op Amazon wilt adverteren is het goed om een amazon marketing agency aan te haken.

Voordelen investeren in marketplaces

Er zijn diverse voordelen van marketplaces waar je gebruik van kan maken. Een van de eerste voordelen is dat je meer omzet in binnen- en buitenland kunt generen.  Je kunt zeker op Amazon meer dan miljoenen internationale gebruikers gebieden. Ook kun je via marketplaces nieuwe klantgroepen aanboren. Een marketplace agency kan je hierbij helpen.Door het gebruik van een marketplace krijg je toegang tot klanten die jouw product mogelijk nog niet kennen. Een ander belangrijk voordeel is dat de customer journey vaak begint en eindigt op marketplaces. Wanneer je hier op actief bent zullen klanten jou ook eerder vinden.  Daarnaast kan het toevoegen van marketplaces kan de effectiviteit van je totale marketingmix verhogen. De effectiviteit van huidige kanalen staat onder druk, waardoor marketplaces een goede toevoeging aan de mix kan zijn. De slagkracht van marketplaces maakt dat ze voorlopen op sommige ontwikkelingen. Profiteer bijvoorbeeld van gestroomlijnde check-out flows, gepersonaliseerde content, AI-gedreven productaanbevelingen en de nieuwste betaalmethodes. Doordat je zelf bij een bestaande marketplace aansluit kun je veel voordelen overnemen en hoef je zelf niet opnieuw het wiel uit te vinden. Hierdoor kun je – naast jouw eigen verkoopkanalen – via marketplaces jouw organisatiedoelstellingen halen.