Wat is synchronous technology en welke waarde levert dit aan jouw bedrijf?

Laatst bijgewerkt: 27-07-2021 11:25:14

Persbericht - Voor bedrijven die zich bezighouden met het ontwerpen van constructies of machines is er in het afgelopen decennium veel veranderd....

Voor bedrijven die zich bezighouden met het ontwerpen van constructies of machines is er in het afgelopen decennium veel veranderd. Krachtige computerprogramma’s zorgen ervoor dat veel werk uit handen genomen kan worden. Dat leidt tot een efficiëntere werkwijze en biedt de mogelijkheid om ontwerpen direct moeiteloos aan te passen in elk stadium van het proces. Een goed voorbeeld hiervan is het in 2008 door Siemens PLM Software ontwikkelde Synchronous Technology. Dit unieke softwarepakket maakt het mogelijk om in korte tijd nieuwe conceptontwerpen te maken, simpel te kunnen reageren op wijzigingsverzoeken en bovendien meerdere onderdelen tegelijkertijd te kunnen updaten.

Het nieuwe digitale tekenwerk

De term CAD Modeling is in de technische industrie een ingeburgerd begrip geworden. De letters CAD stonden ooit voor Computer-Aided Drafting, maar in de loop der jaren is die betekenis gewijzigd naar Computer-Aided Design. Met behulp van deze technologie ben je in staat om je ontwerpen op de computer tot in het kleinste detail uit te werken. Maar synchronous technology gaat nog een flinke stap verder. Het systeem maakt het creëren en vervolgens bewerken van 3D CAD-modellen gemakkelijker en sneller. Door de snelheid van direct modeling te combineren met de controle van parametrisch ontwerpen kun je het beste van twee werelden met elkaar verenigen en daardoor zeer slagvaardig werken.

Unieke technologie

Eén van de grote voordelen is dat je jezelf veel meer kunt concentreren op het ontwerp zelf in plaats van op de CAD-toepassing. Je bent dus een groter deel van de tijd daadwerkelijk aan het ontwerpen en dat is in feite waar het binnen deze branche allemaal om draait. De unieke technologie maakt het mogelijk om gelijktijdig updates aan meerdere onderdelen binnen één assembly uit te voeren. Dat zorgt voor veel flexibiliteit en voorkomt dat je een omslachtige preplanning moet maken. Ook een naadloze samenwerking met partners of leveranciers is op deze manier veel eenvoudiger. Bewaarde bestanden kunnen direct ingeladen en opnieuw bewerkt worden. Je kunt ontwerpen uit andere 3D CAD-modellen daardoor relatief eenvoudig hergebruiken en dat spaart veel tijd uit.

Snel van schets naar 3D-ontwerp

Met synchronous technology minimaliseer je de tijd die je in de schetsmodus nodig hebt. Je kunt de schets snel omzetten naar een 3D-object en daar vervolgens met een paar klikken direct wijzigingen in aanbrengen. Dat biedt een grote mate van ontwerpvrijheid, die voor veel bedrijven van doorslaggevende betekenis is.