Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een website?

Laatst bijgewerkt: 06-07-2021 09:11:45

Persbericht - Je hebt de stap gezet om een eigen bedrijf te beginnen, of je wil je huidige website een flinke opfrisbeurt...

Je hebt de stap gezet om een eigen bedrijf te beginnen, of je wil je huidige website een flinke opfrisbeurt geven. Je wil graag online zichtbaar zijn en een sterke indruk maken, maar hoe doe je dit? Er komen diverse zaken kijken bij het bouwen van een website. Neem onderstaande tips door en bouw de website die jij voor ogen hebt.

Duidelijke domeinnaam

Misschien een voor de hand liggende tip, maar heel belangrijk om te vermelden. Check van tevoren goed of jouw domeinnaam nog beschikbaar is en of deze goed gespeld is. Het registereren en in bezit hebben van een domeinnaam gaat gepaard met het vermelden van Whois gegevens. Deze gegevens bevatten alle algemene informatie over een domeinnaam. Dit betreft onder meer de beschikbaarheid van een domeinnaam, de partij waar de domeinnaam is geregistreerd en de contactgegevens van de technische contactpersoon, de administratieve contactpersoon en de rechtmatige eigenaar.

SEO

Als je website is gebouwd, wil je natuurlijk ook gevonden worden in Google. Hiervoor gebruik je Search Engine Optimization (SEO). Hoe hoger de SEO-score, des te makkelijker ben je vindbaar in Google. Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die specifiek zijn en uit meerdere woorden bestaan, deze zijn vaak het meest interessant om te gebruiken. In veel SEO-tools wordt er met de term Keyword Difficulty aangegeven hoe moeilijk het is om hoog te scoren op een zoekwoord in Google. Een score van 40 is relatief hoog; dit betekent dat er veel concurrentie is op een zoekwoord en dat het moeilijk zal zijn om hoog te scoren in Google. Hoe meer mensen in Google zoeken op een bepaald zoekwoord, hoe sterker de concurrentie. Laat je dus niet in de war brengen door enkel hoge zoekvolumes.

Onderhoud

Het populairste content management systeem ter wereld is WordPress. Voor beginners is het vrij eenvoudig om een eigen WordPress website te maken omdat deze werkt met plug-ins en templates (thema’s). Je kiest een template dat bij jou wensen aansluit en past de template naar wens aan. Een thema is het uiterlijk, het design, van de website. Het is een combinatie van ontwerp en functionaliteit. Er zijn veel gratis thema’s beschikbaar, maar de meeste gratis thema’s zijn niet van hoge kwaliteit of flexibel. Mocht je er niet uitkomen, kun je ook een design op maat laten maken door een webdesignbureau.

Het opzetten van een eigen website kan veel vragen oproepen. Doe eens online onderzoek, er is veel informatie beschikbaar om je vooruit te helpen. Mocht je er niet uitkomen, zijn er tal van professionals die jou vooruit kunnen helpen.