Van schoenlapper tot tassengigant

Laatst bijgewerkt: 20-05-2022 17:00:08

Persbericht - Schoenmaker houd je bij je leest, is geen uitdrukking die uit de lucht gegrepen is. Toch creëren veel schoenmakers ook fraaie tassen. Vooral geschikt voor wie beschikt over sterk vakmanschap.

Je als fabrikant of producent bij je corebusiness houden is een uitdaging. In veel gevallen komt er in de loop der tijd een product bij. Wedden op meerdere paarden wordt er dan gezegd. Wie echter vertrouwen heeft in zijn product of dienst, zal daar minder snel toe geneigd zijn.

Fred de la Bretoniere, het bekende Nederlandse schoenenmerk, startte in 1970 met het creëren van schoenen met een zeer vrouwelijke snit. Niet lang erna werden er ook tassen op de markt gebracht. Dat schoenen en tassen als producten goed samengaan is allang duidelijk. Het betekent niet direct dat er een heel andere koers wordt gevaren. De basis is immers vaak het prachtige en sterke leer dat hiervoor wordt ingezet.

Shabbies groeide uit tot een volwaardig label

Fred de la Bretoniere heeft het hier echter niet bij gelaten. Jaren en veel ervaringen later, introduceerde het merk een afgeleide dat inmiddels is uitgegroeid tot een volwaardig label: Shabbies. Veel dames kennen dit merk van de prachtige laarzen die zowel Bohemian als vintage aandoen en van een hoge kwaliteit zijn. Ook dit label werd aangevuld met een tassencollectie, die inmiddels zeer succesvol blijkt. Shabbies biedt vrouwelijke tassen van prachtig leer in alle vormen en formaten.

Ook het merk Valentino startte een tassenlabel

Dat schoenen vaker de start waren van een merk dat uiteindelijk ook tassen zou voortbrengen, blijkt uit het feit dat ook het Italiaanse Valentino deze stap zette. Dit merk deed dat echter al vele jaren eerder. Het was Maria Valentino die in navolging van zijn vader als schoenmaker het bedrijf overnam, en niet lang erna ook tassen ging produceren.

Het was direct zeer succesvol, wat niet alleen te danken was aan het gebruik van een hoge kwaliteit Italiaans leer, maar ook met een enorm staaltje vakmanschap. De afwerking van de tassen van Valentino is zeer gedetailleerd.

Ook de tote bag heeft een eigen verhaal

Alle eerdergenoemde merken creëren tassen in allerlei soorten en maten. Clutches, schouder- en crossbodytassen en shoppers. En iedere tas heeft een eigen verhaal. Zo ook de tote bag. Een benaming voor een grote vierkante tas waar enorm veel spullen in passen. Vroeger werd zo’n tote bag gedragen door zeelieden (toting staat voor het met je meedragen van spullen in een zak of tas). De Tote Bag slingerde je zo over je schouder. Die canvas tote bags bestaan nog steeds, maar inmiddels worden ze ook in allerlei andere materialen uitgevoerd zoals in leer of gemaakt van de populaire teddy stof. En ze zijn er niet alleen voor zeelieden, maar voor iedereen. Al je spullen kun je er gemakkelijk in met je meedragen. Ze zijn er in een sportieve en een meer chique uitvoering. Aan jou de keuze.

Zo creëert ieder merk zijn eigen collectie. Of je nu kiest voor een handtas van Shabbies, een schoudertas van Valentino of een tote bag. De tas als core business heeft een rijke historie en wordt gecreëerd vanuit een flinke portie vakmanschap.