Van deze drie innovaties kun je als bedrijf profiteren

Laatst bijgewerkt: 25-07-2021 17:00:22

Persbericht - De laatste jaren is de ontwikkeling van online applicaties in een stroomversnelling gekomen. Meer en meer spelen bedrijfsprocessen zich tegenwoordig...

De laatste jaren is de ontwikkeling van online applicaties in een stroomversnelling gekomen. Meer en meer spelen bedrijfsprocessen zich tegenwoordig af op het internet. De tijd van lokale dataopslag lijkt voorbij te zijn, door de komst van nieuwe systemen die hogere bandbreedtes mogelijk maken en daarmee de weg openen voor veel nieuwe toepassingen. Bedrijven stappen over van de veelgebruikte DSL-verbindingen naar zakelijk glasvezel en kunnen daardoor hun eigen bedrijfsnetwerk veel beter inrichten. Dat bespaart flink in de kosten, maar levert bovendien veelal een enorme tijdwinst op.

Onbeperkt met elkaar bellen

Wanneer een bedrijf meerdere vestigingen heeft, wordt er heel wat heen en weer gebeld om dingen met elkaar te overleggen. Een goede communicatie is belangrijk, maar veelvuldig bellen leverde in de oude situatie een tamelijk hoge rekening op. Die belkosten kunnen nu tot wel zestig procent worden gereduceerd door als bedrijf gebruik van een zogenoemde SIP Trunk te maken. Het Session Initiation Protocol is bedacht om bellen via een internetverbinding mogelijk te maken. Dankzij het glasvezelnetwerk kunnen dergelijke verbindingen moeiteloos tot stand worden gebracht en deze telefoonverbindingen zijn veel voordeliger in het gebruik.

Rechtstreekse toegang tot clouddiensten

Clouddiensten zijn erg populair tegenwoordig. Waar we voorheen onze data lokaal op eigen bedrijfsservers wegschreven, doen we dat tegenwoordig online. Een punt van aandacht is echter wel dat veel mensen zo’n clouddienst nog wel via het publieke internet benaderen. Dat kan ook anders! Je kunt als ondernemer een rechtstreekse koppeling met de clouddienst van je keuze realiseren, waardoor je dus het openbare internet omzeilt. Je werkt daardoor niet alleen simpeler en efficiënter, maar ook veel veiliger. Juist in een tijdperk waarin de beveiliging van bedrijfsgegevens steeds nadrukkelijker om aandacht vraagt, is dat zeker een overweging waard.

Eigen bedrijfsnetwerk

Twee of meer vestigingen van je bedrijf met elkaar verbinden in een eigen netwerk, dat volledig gescheiden is van het publieke internet? Ook dat is tegenwoordig geen enkel probleem meer dankzij het glasvezelnetwerk. Het mooie van zo’n systeem is dat het heel goed schaalbaar is bij eventuele bedrijfsuitbreiding. Het bedrijfsnetwerk is gebaseerd op de techniek van een IP Private Network met de routeringsfunctionaliteiten van OSI-laag 3, maar met de voordelen van de switchtingsmogelijkheden van OSI-laag 2. Doordat het netwerk gescheiden is van het publieke internet, biedt deze oplossing een goede bescherming tegen DDoS-aanvallen en ben je verzekerd van een hoge mate van beveiliging tegen ongewenste indringers.