Toekomstgericht denken bij het bouwen van een website is belangrijker dan je denkt

Laatst bijgewerkt: 02-06-2021 15:16:45

Persbericht - Wanneer je van plan bent om een huis te (laten) bouwen, dan maak je daarvoor eerst een plan. Je bepaalt...

Wanneer je van plan bent om een huis te (laten) bouwen, dan maak je daarvoor eerst een plan. Je bepaalt zorgvuldig van te voren hoe het eruit moet komen te zien en je legt elk detail vast in een bouwtekening. Gek eigenlijk, dat veel mensen dit proces niet volgen bij het bouwen van een website. Want tussen deze twee activiteiten zijn veel parallellen te trekken. Je ziet echter heel vaak dat mensen een domein registreren en vervolgens min of meer op goed geluk aan de slag gaan. Beter is het om eerst goed na te denken over wat je precies met je website wilt bereiken en op welke manier. Denk daarbij niet alleen aan het heden, maar vooral ook aan de toekomst. Hoe wil je dat de website over vijf jaar functioneert?

Verschillende soorten websites

Natuurlijk hangt veel af van de reden voor het bouwen van een website. Wordt het niet veel meer dan een digitaal visitekaartje, dan vereist dat minder ingewikkeld denkwerk dan wanneer je website je belangrijkste tool wordt om omzet te draaien. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval als je een webshop gaat exploiteren. In dat geval zul je een compleet marketingconcept moeten uitrollen en speelt ook de snelheid van je webserver een belangrijke rol. Verder zul je in dat geval goed moeten nadenken over de omvang van je website en de daarvoor benodigde serverruimte.

Technische infrastructuur

Los van de vraag hoe jij als ondernemer je website opzet, speelt ook de technische infrastructuur van je bedrijf in bredere zin een rol. Steeds vaker kiezen ondernemers ervoor om hun data niet meer lokaal op te staan, maar maken ze gebruik van cloud opslag. Hierdoor hebben ze overal ter wereld toegang tot hun eigen data, terwijl ze ervan verzekerd zijn dat die veilig en betrouwbaar gehost wordt in een beveiligd datacentrum. Voor een vast bedrag per maand zijn ze daardoor gevrijwaard van eigen serverbeheer en dat scheelt veel zorgen.

Veiligheid voorop

Zowel bij de discussie over het beheren van een website als bij cloud opslag speelt het veiligheidsaspect een grote rol. In beide gevallen wil je immers niet dat je data onderschept wordt. Door dergelijke diensten uit te besteden aan betrouwbare hostingpartners, die vaak 24/7 beheerders hebben rondlopen om direct te kunnen ingrijpen bij eventuele problemen, voorkom je dat criminelen onverhoopt aan de haal gaan met jouw bedrijfsgegevens.