Tips voor het verzekeren van je bedrijfsauto

Laatst bijgewerkt: 14-05-2022 17:00:07

Persbericht - Als je een onderneming hebt, heb je waarschijnlijk ook een bedrijfsauto. Je bent dan regelmatig op de weg te vinden en dan is het belangrijk dat je bedrijfsauto goed verzekerd is. Ongelukjes liggen immers in een klein hoekje.

Om je te helpen bij het vinden van een goede verzekering, hebben we een aantal tips voor je.

1. Waarom verzekeren?

Het is dus erg belangrijk om je bedrijfsauto goed te verzekeren. Mocht er dan eens iets gebeuren, dan sta je er niet alleen voor en kun je vaak een beroep doen op je verzekering. Fijn als je bijvoorbeeld tijdens het parkeren nét de spiegel van die andere auto raakt. Een verzekering voor je bedrijfsauto is niet alleen handig, het is ook verplicht. Je moet namelijk minimaal een WA-verzekering afsluiten. Heb je naast je bedrijfsauto ook een particuliere auto en wil je die verzekering doortrekken? Dat is meestal niet verstandig, een particuliere verzekering dekt namelijk vaak geen schade tijdens het gebruik van je bedrijfsauto.

2. Kies een verzekering die bij je past

Wil je je bedrijfsauto verzekeren en ga je op zoek naar een goede verzekering, dan is het belangrijk dat je je hier even goed in verdiept. Je wilt immers een verzekering die goed bij je past, maar die niet te duur is. Ga dus eens na of je bijvoorbeeld een WA, een beperkt casco of een allrisk verzekering wilt. Verder kun je ook nagaan welke aanvullende verzekeringen je bijvoorbeeld af kunt sluiten. Daarbij kun je denken aan een inzittendenverzekering, een no-claimbeschermer of bijvoorbeeld pechhulp.

3. Voorkom een dubbele verzekering

Een dubbele verzekering is zonde. Vaak heb je het niet door, maar betaal je wel veel te veel geld. Je bent dan namelijk op twee plekken, voor dezelfde zaken verzekerd. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Het is daarom verstandig om jaarlijks na te gaan welke verzekeringen je allemaal hebt afgesloten en om ze even allemaal met elkaar te vergelijken. Zo kun je overstappen als je een goedkopere verzekering tegenkomt en kun je gemakkelijk zien voor welke zaken je precies verzekerd bent.

4. Je kunt ook je lading verzekeren

Verzeker je je bedrijfsauto, dan kan het slim zijn om ook de lading van je bedrijfsauto te verzekeren. Zoiets is vooral erg verstandig als je een bedrijf hebt dat veel spullen vervoerd. Werk je bijvoorbeeld in de bouw en vervoer je ook een hoop machines of materialen, dan kan een dergelijke verzekering erg handig zijn. Zo voorkom je dat je, in geval van schade, ook een hoop geld verliest aan je lading.

5. Denk eventueel ook aan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering beschermt je onderneming tegen de financiële gevolgen van een schadeclaim. Maak jij, of een van je werknemers, een beroepsfout waardoor anderen financiële schade lijden, kan deze verzekering je uit de brand helpen. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat jij verkeerd advies geeft en jouw klant hierdoor vermogen verliest, maar het kan ook invloed hebben op je bedrijfsauto. Verstandig dus om hier even naar te kijken.