Tips voor een (nog) betere samenwerking met je collega’s

Laatst bijgewerkt: 09-06-2022 16:04:52

Persbericht - Goede communicatie is essentieel om nog beter samen te werken met je collega’s. Tijdens dit dagelijkse, terugkerende proces kan het echter voorkomen dat er ‘ruis’ ontstaat. En dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen. Hierbij tips die je helpen om (nog) beter samen te werken me je collega’s.

Tip 1: Luister oprecht

Effectieve communicatie is altijd tweerichtingsverkeer. Zijn jullie in vergadering? Luister dan ook oprecht naar wat je collega probeert te zeggen. Ook al komt het er niet altijd even soepel uit. Vat dingen samen en vraag of je het goed begrepen hebt. Zo creëer je wederzijds begrip naar elkaar.

Tip 2:  Wees oplossingsgericht

Kies voor een duidelijke, oplossingsgerichte aanpak. Vertel je collega’s met welke uitdaging je te maken hebben, wat volgens jou de oplossing is en wat je daarvoor van hem (of haar) nodig hebt. Draai er niet om heen, wees to the point, maar blijf wel sympathiek. Niemand houd ervan om ‘ernstig toegesproken’ te worden door een collega.

Tip 3: Kies het juiste communicatiekanaal

We praten, appen en e-mailen heel wat af gedurende de dag. Wees je bewust met welk communicatiekanaal je jouw boodschap wilt overbrengen. Heb je snel een antwoord of akkoord nodig? Je collega heeft, net als jou, waarschijnlijk ook een volle mailbox. Beperk daarom het aantal e-mails dat je – in een korte tijd – naar iemand stuurt. Bovendien is het soms effectiever om een WhatsApp te sturen of om je collega gewoon even te bellen.

Tip 4: Plan eens wat vaker een een-op-een gesprek

Met sommige collega’s heb je intensief contact omdat je bijvoorbeeld samen in een project zit of omdat je de ander ondersteunt of adviseert met bepaalde werkzaamheden. Zorg er in dat geval voor dat je op regelmatige basis een één-op-één-gesprek hebt waarin je samen ook een aantal taken kunt afwerken. Zo voorkom je dat je de ander te vaak een mail moet sturen wat weer verstorend kan werken. Zo ben je efficiënt en ook nog eens collegiaal bezig! Een half uur per week kan al voldoende zijn.

Tip 5: Wees flexibel

Als je werkt in een goed functioneren team, dan kunnen jullie je voortduren aanpassen aan een veranderende situatie. Als dit onverhoopt niet het geval is, dan zullen jullie misschien ‘nee’ moeten verkopen aan jullie klanten en dat zou jammer zijn. Probeer flexibel om te gaan met veranderingen zodat jullie het gezamenlijke doel alsnog kunnen behalen.