Thuiswerken, wordt het straks heel normaal?

Laatst bijgewerkt: 30-11-2020 09:51:14

Persbericht - Dat corona een enorme invloed heeft op ons dagelijks leven daar is bijna iedereen het wel over eens. Een van...

Dat corona een enorme invloed heeft op ons dagelijks leven daar is bijna iedereen het wel over eens. Een van de onderwerpen die voorbij komt de toekomst van het werken vanuit huis. Bij veel bedrijven zie je dat medewerkers al vanuit huis werken.

Maar de vraag is of dit komt door de regels die de overheid ons mee geeft of dat het hier ook mee gestart is en dat het nu iets is wat ook na corona blijft.

In dit artikel gaan we in op 2 vragen: waarom zou je medewerkers (gedeeltelijk) vanuit huis laten werken en hoe regel je als werkgevers een goede thuiswerkplek?

Redenen om werknemers (gedeeltelijk) vanuit huis te laten werken

1: Betere prestaties

Diverse onderzoeken laten zien dat werken vanuit huis leidt tot een hogere productiviteit en betere prestaties. En dat is, als je erover nadenkt, ook niet zo verwonderlijk. Er zijn thuis vaak minder afleidingen waardoor je meer gefocust bent. Dit is al helemaal het geval als je het vergelijkt met mensen die werken in een kantoortuin. Het blijkt namelijk dat, hoe hip en mooi het ook klink, werken in een kantoortuin leidt tot minder productiviteit en prestaties.

2: Betere balans tussen werk en privé

Medewerkers die vanuit huis mogen werken ervaren een betere balans tussen werk en privé. Je bent vanuit huis natuurlijker flexibeler. En daar komt bij dat je ook echt klaar bent op het moment dat je werkdag erop zit. Je hoeft niet meer vanuit kantoor naar huis. Dat levert vaak enorm veel tijdwinst op.

3: Geen files meer

We hebben het natuurlijk al gezien dat corona ervoor gezorgd heeft dat er veel minder files op de weg zijn. Maar ook als corona achter de rug is dan zou thuiswerken ervoor zorgen dat we veel minder files of geen files meer hebben. En dat scheelt niet alleen veel geld maar zorgt wellicht ook voor medewerkers die relaxt op kantoor aankomen. Stilstaan in de file levert regelmatig frustratie op. Dat komt je prestaties op het werk niet ten goede.

Dit zijn zomaar enkele redenen om je medewerkers vanuit huis te laten werken. Maar op het moment dat je dit invoert dan komt er natuurlijk ook iets anders om de hoek kijken. De thuiswerkplek! Hieronder enkele tips om ervoor te zorgen dat medewerkers de best mogelijke werkplek hebben.

Tips voor een goede thuiswerkplek

1: Het juiste bureau met de juiste stoel

Het juiste bureau met de juiste stoel

Op het moment dat je veel vanuit huis gaat werken dan is het natuurlijk belangrijk om een goed bureau met een goede bureaustoel te hebben. Je wilt niet uitvallen van je werk omdat dit niet goed geregeld is. Meer informatie over het onderwerp ergonomie, waar dit punt onder valt, vind je de site van het Arboportaal.

2: Printer met cartridge

We leven steeds meer in een digitale wereld en dat betekent ook dat er steeds minder geprint wordt maar in vele gevallen is het fijn om iets te printen en in sommige gevallen ook echt noodzakelijk. Investeren in een goede printer is dan ook zeker de moeite waard. En met de huidige prijzen voor printers is de investering ook niet zo heel erg groot. Waar je wel flink op kunt besparen zijn de cartridges die in de printer gaan. Er zijn namelijk enorme verschillen tussen de originele merk cartridges en de alternatieve huismerk cartridges. Deze verschillen kunnen wel oplopen tot 70%. En mocht je denken dat hier dan minder inkt in zit dan zal het volgende antwoord je wellicht verbazen: in huismerk cartridges zit vaak meer inkt dan in de originele cartridges. Een makkelijke keuze toch?

3: Kantoorbenodigdheden

En dan hebben we natuurlijk nog te maken met allerlei soorten kantoorbenodigdheden: pennen, potloden, A4 papier, ordners, paperclips, gum, nietmachines, rekenmachines, scharen, ontnieters, perforators, postbakjes en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Samenvattend

Wordt (gedeeltelijk) thuiswerken heel normaal in de toekomst? Er zijn signalen die erop wijzen. De toekomst zal het uitwijzen. Maar mocht u er als bedrijf voor kiezen dan is het goed om te weten wat de voordelen en wat je als werkgever kunt doen om een goede thuiswerkplek te creëren voor je medewerkers.