Persbericht - 2020 is een moeilijk jaar voor ondernemers gebleken. Natuurlijk houd je als ondernemer in het MKB rekening met tegenslag. Maar...
2020 is een moeilijk jaar voor ondernemers gebleken. Natuurlijk houd je als ondernemer in het MKB rekening met tegenslag. Maar tegenslag in de vorm van een globale pandemie is moeilijk te voorspellen, laat staan dat je je er adequaat op kunt voorbereiden. Het afgelopen jaar heeft wel bewezen dat de noodzaak om online zichtbaar te zijn en daar je producten en diensten aan te bieden niet alleen cruciaal is, maar zeker ook kansen biedt. Ook voor nieuwe ondernemingen.
Ondernemers in het MKB hebben een jaar achter de rug waarin ze zichzelf veelal opnieuw moesten uitvinden om overeind te kunnen blijven. Gebleken is dat de behoefte van de consumenten niet verdwenen is, maar de manier waarop consumenten daar invulling aan geven wel. Met de sluiting van winkels en een rondwarend virus, hebben velen zich verplaatst naar online zoektochten naar de gewenste producten en diensten. Die ontwikkeling was toch al gaande, maar is door de coronacrisis in een enorme stroomversnelling geraakt. Ondernemers die niet tot onvoldoende online actief waren, hebben dit aan den lijve ondervonden omdat ze plotseling geen omzet meer draaiden.
Een snelle verplaatsing naar een online aanbod is dus noodzakelijk geworden. Dat betekent het inrichten van webshops, bezorgingsmogelijkheden creëren of in het geval van diensten het aanbieden van een website die heel concreet is over het aanbod en de prijzen. Die webshops en websites moeten aangepast zijn op het zoekgedrag van consumenten om succesvol te kunnen zijn. Bewustzijn van de methodes die de klant gebruikt om het gewenste product of de gewenste dienst op te sporen, zijn een belangrijk onderdeel van het succes. Daarnaast zijn investeringen in het attent maken van mensen op de online aanwezigheid van het bedrijf ook belangrijk. Dat betekent dus geld uitgeven aan advertenties in Google, op social media en in veelgelezen kranten of tijdschriften.
Hoewel je zou verwachten dat het effect van de coronacrisis vooral zou zijn dat bestaande winkels online gezocht worden, liggen er wel degelijk ook kansen voor nieuwe ondernemingen om online in te haken op het zoekgedrag van consumenten. Een goed voorbeeld hiervan is Haardencentrumnederland.nl. Twee jonge ondernemers uit Elspeet openden recent pas – dus midden in de coronacrisis – hun eerste winkel voor haarden, compleet met twee showrooms en een webshop. Ondanks de coronacrisis en alle beperkende coronamaatregelen vanuit de overheid, heeft hun online aanwezigheid toch voor snelle, forse groei kunnen zorgen.
De sleutel zit hem dus vooral in een goed georganiseerde online aanwezigheid, waarbij je inspeelt op het zoekgedrag van mensen en daar je online uitingen op aanpast. Zo kunnen klanten alsnog bij jou terecht en komen potentiële klanten die wellicht nog nooit van jouw bedrijf gehoord hadden mogelijk alsnog bij jou uit.