STAP Budget voor ondernemers: wel relevant?

Laatst bijgewerkt: 28-04-2022 14:46:25

Persbericht - Nederland blijft leren. Ook na onze vervolgopleiding in het MBO, HBO of WO, blijven veel Nederlanders mogelijkheden zoeken om zich verder te ontwikkelen. Vroeger kon men aanvullende opleidingen vaak van zijn belasting aftrekken, een manier van de overheid om leren aantrekkelijk te houden voor de werkende bevolking. Recentelijk is daarvoor het STAP Budget in de plaats gekomen. Hiermee kan iemand jaarlijks aanspraak maken op 1000 euro, om zijn eigen leerproces verder vorm te geven.

De lerende ondernemer
Zeker bij grotere organisaties en bedrijven hebben werknemers vaak beschikking over allerlei mogelijkheden voor extra scholing. De stap naar een nieuwe workshop of cursus is dan snel gemaakt. Voor (startende) ondernemers is dit vaak wat lastiger. Er is de verantwoordelijkheid van het eigen bedrijf en werkgevers zien vaak niet de noodzaak (of kans) om zichzelf verder om te scholen. Toch is het STAP budget ook voor deze beroepsgroep uitermate relevant. Net als andere werkenden krijgen Nederlandse ondernemers te maken met de uitdagingen van een snel veranderende en digitaliserende samenleving. Bepaalde vaardigheden worden dus steeds belangrijker, ook als ondernemer.

De boot missen
Een goed voorbeeld van dergelijke vaardigheden zijn talen- en IT-kennis. Wie als ondernemer tegenwoordig geen (of slecht) Engels spreekt, kan klanten mislopen en nuttige informatie niet tot zich nemen. IT-kennis is misschien wel nog belangrijker. Op het gebied van sales, cybersecurity, marketing, en vrijwel iedere andere bedrijfstak, heeft IT inmiddels een enorme invloed. Wie deze ontwikkelingen aan zich voorbij laat gaan, mist dan ook de boot. Zeker voor zelfstandige ondernemers die niet kunnen terugvallen op een bedrijfsacademie is het dan ook belangrijk om zich verder te blijven ontwikkelen. De variatie aan cursussen en opleidingen binnen het STAP budget is een goed voorbeeld van de reikwijdte van de huidige onderwijsmogelijkheden. Voor iedere bedrijfstak zijn wel relevante opleidingen aan te wijzen, die vaak goed met een drukke baan zijn te combineren.

Toekomstbestendig
Door tijdig in nuttige opleidingen te investeren, houdt een ondernemer aansluiting met de veranderingen in de economie en de samenleving. Marketing is in de afgelopen 10 jaar sterk veranderd, en hetzelfde geldt voor andere takken van de economie. Aanvullende opleidingen kunnen kennisleemtes dichten en witte vlekken voorkomen. Bovendien is het voor ondernemers een handige manier om hun eigen bedrijfsmodel nog eens kritisch onder het licht te houden. Met de nieuwe kennis kunnen er wellicht handige aanpassingen worden gemaakt. Ook dat is onderdeel van de huidige economie: flexibiliteit en het vermogen om snel aan te passen bij veranderende omstandigheden. Kwaliteiten die de moderne werknemer in ruime mate dient te bezitten.