SEO voor MKB

Laatst bijgewerkt: 03-10-2021 17:00:07

Persbericht - Je hebt vast wel van de term SEO gehoord. Maar wat is het nou eigenlijk? Je hebt een prachtig bedrijf met een geweldig product of dienst. Maar je klanten kunnen je nog niet helemaal vinden. Je bent druk bezig om je zichtbaarheid te vergroten, maar dat is nog niet zo makkelijk. Waar moet je dan rekening mee houden? Hoe zorg je ervoor dat je bovenaan komt te staan in Google? SEO helpt je daarbij. SEO staat voor Search Engine Optimalization.

Zichtbaar zijn voor je doelgroep

Je wilt zichtbaar zijn, maar ook voor de juiste mensen. Als jij badkamers verkoopt, heb je er niks aan dat mensen jou vinden als ze zoeken naar een kapper. Dus je moet eerst bepalen voor wie je zichtbaar wilt zijn. Hoe ziet jouw doelgroep eruit? Op welke kanalen bevinden ze zich en hoe willen ze aangesproken worden?

Dan is het belangrijk om goed te benoemen met welk probleem jij ze helpt of met welke vraag. Wat los jij voor ze op? En wat maakt jou uniek? Waarom moeten ze bij jou zijn en niet bij je concurrent. Als deze basis staat, ga je aan de slag met SEO.

Voor je aan de slag gaat met SEO, is het goed te benoemen dat er veel tijd en kennis zit in het goed uitvoeren van SEO. Voor veel bedrijven is het daarom beter dat ze de Zoekmachine Optimalisatie uitbesteden.

Wat kun je met SEO?

SEO zorgt ervoor dat je via organisch zoekverkeer bovenaan in Google komt te staan. Tenminste, als je het goed toepast. Organisch zoekverkeer betekent eigenlijk dat je bovenaan komt te staan in Google wanneer mensen zoeken met een bepaald zoekwoord. Jij hebt je SEO zo ingericht dat je met de juiste zoekwoorden bovenaan komt te staan.

Je kunt dit ook met SEA doen, maar dit zijn de advertenties die bovenaan staan in Google en daar betaal je voor. Jij wilt dit onbetaald doen. Hiervoor heb je wel iets meer geduld nodig, maar het resultaat is er niet minder om.

Hoe begin je met SEO?

Je gaat eerst uitzoeken welke zoekwoorden mensen gebruiken, als ze op zoek gaan naar een product of dienst dat jij aanbiedt. Hier heb je verschillende tools voor. Als je dit helder hebt, ga je je teksten op je website schrijven met deze zoekwoorden erin. Hier zijn ook allerlei regels voor waar je rekening mee moet houden. Als je teksten goed staan en je zoekwoorden staan er goed in vermeld, kun je door naar de volgende stap. Houd er wel rekening mee dat je je teksten altijd voor je bezoeker schrijft en niet alleen voor Google.

De volgende stap is de Meta-descriptie invullen en zorgen dat de backend van je site goed staat. Daarna kun je beginnen met LinkBuilding. Hiermee zorg je dat er verbindingen ontstaan tussen jouw website en andere websites. En je zorgt ervoor dat je verbindingen maakt tussen je eigen pagina’s.