Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - Persoonlijke doelen opstellen én behalen: zo doe je dat!

Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens of persoonlijke doelen die ze in dat jaar willen behalen. Maar…

Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens of persoonlijke doelen die ze in dat jaar willen behalen. Maar hierbij geldt natuurlijk dat je dit eigenlijk op ieder gewenst moment kunt doen. Dit hoeft niet aan het begin van het jaar, of aan het begin van de maand te zijn. Je kunt op ieder moment persoonlijke doelen voor jezelf opstellen. Of dit nu op een dinsdagochtend is, of donderdagavond: nieuwe doelen opstellen kan altijd en is absoluut niet gebonden aan een bepaald moment. Toch vinden veel mensen het fijn om het te wel te doen, als zijnde een stok achter de deur. Daarnaast is het dan ook makkelijker om te onthouden wanneer je bent gestart, en hoeveel progressie je hebt gemaakt wanneer je kiest voor een makkelijk startpunt.

Maar het belangrijkste hierbij is natuurlijk: kies voor doelen die haalbaar zijn. En zorg er voor dat je werkt met een schema of planning waardoor je per dag of week kunt afvinken of je je aan je doelen hebt gehouden en/of ze hebt behaald. Zie het als een stok achter de deur, waar je op kunt terugvallen. Daarnaast biedt het extra motivatie om elke dag (of week) je doelen af te kunnen vinken.

Gebruik een weekplanner als checklist

Met behulp van een handige weekplanner kun je al je doelen verwerken tot een checklist. Beschrijf hier kort en krachtig (maar wel SMART geformuleerd) je doelstellingen, en maak vervolgens een checklist waarbij je iedere dag (of week) kunt afvinken of je je wel of niet aan je doel hebt gehouden en of je deze hebt nagestreefd. Heb je dat gedaan? Dan kun je een vinkje plaatsen. Is het je helaas niet gelukt? Plaats dan een kruisje. Zo heb je inzichtelijk hoe het gaat met het behalen van je doelen. Daarnaast werkt het afvinken van lijstjes erg motiverend. Hierdoor word je steeds meer gemotiveerd en ga je sterker streven naar het plaatsen van vinkjes in plaats van kruisjes.

Welke planner past het best bij jou?

Ga je werken aan specifieke doelen? Dan kun je kiezen voor een weekplanner die daar naadloos op aansluit. Zijn je doelen bijvoorbeeld sport gerelateerd? Kijk dan zeker eens naar de Killer Planner van Faya Lourens. En zo zijn er nog meer planners die gerelateerd zijn aan specifieke onderwerpen. Wil je liever een algemenere variant? Dan kan dat natuurlijk ook! Ook dan heb je een ruime keuze aan verschillende boekjes die je nog helemaal zelf naar eigen wens kunt invullen. Zo kun je je doelen bijvoorbeeld ook nog verder opsplitsen of opdelen. Zeker wanneer je merkt dat je je doelen misschien te hoog hebt gesteld, kan het fijn zijn om in een algemene weekplanner de doelen verder uit te werken en op te splitsen. Je kunt dan bijvoorbeeld van 3 naar 6 doelen gaan en in de weekplanner meerdere evaluatie momenten inplannen om jezelf beter te kunnen controleren en handhaven. Kortom: welke weekplanner je ook kiest, je hebt helemaal de vrije hand om deze naar wens in te delen.