Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Online ondernemen: ga voor succes met je eigen webshop

Laatst bijgewerkt: 20-05-2022 19:00:05

Persbericht - De wereld speelt zich online af. Dat geldt ook voor de wereld van de ondernemer, of je nu ZZP’er bent of vijftig man personeel hebt. Wil jij de focus van je bedrijf ook op online richten? Dan is een webshop onmisbaar.

Wat is een webshop?

Heel simpel gezegd is een webshop een online winkel. Het is een website die als (voornaamste) doel heeft om producten te verkopen. Een webshop maken is een goede aanvulling op je bestaande fysieke winkel. Daarnaast zijn er steeds meer ondernemers die uitsluitend online hun producten verkopen, en dus geen winkelpand hebben.

Een webshop beginnen kan veel opleveren, maar er zitten ook haken en ogen aan. Lees verder en ontdek de vele voordelen van het runnen van een webshop, én waar je moet beginnen.

De voordelen van een webshop maken

Het aantal mensen dat online koopt neemt al jaren toe. Door de pandemie ging die groei alleen maar sneller. Toen winkels en horeca gesloten waren, hadden mensen immers geen andere keuze naast online shoppen. Daardoor is een nieuwe gewoonte ontstaan voor velen, die niet zomaar verdwijnt.

Van die nieuwe gewoonte kun je gebruik maken. Zo bereik je een breder publiek dan met alleen een winkel. Als je uitsluitend online onderneemt, houd je kosten bovendien laag en kun je toch klanten bereiken van over de hele wereld.

Dat is niet het enige voordeel van het openen van een webshop. Er zijn veel meer redenen waarom investeren in een online winkel een goed besluit is.

Uitbreiden is makkelijker dan ooit

Heb je je oog laten vallen op een nieuwe productlijn? Bij een fysieke winkel moet je in dat geval rekening houden met beschikbare ruimte. Al die artikelen moet je immers ergens opslaan en uitstallen. In een webshop is dat uitstallen niet nodig. Je kunt dus veel makkelijker experimenteren met nieuwe productlijnen.

Het verkoopproces is geautomatiseerd

Vroeg in de morgen de winkel openen en hopen dat er klanten langskomen? Dat is verleden tijd. Met een webshop ben je altijd en overal open voor je klant, ook als je zelf op één oor ligt. Het verkoopproces kun je bovendien volledig automatiseren. Betalingen, bonnetjes, levering en meer vraagt nog amper handelingen van jouw kant.

Je hebt sneller een trouwe klant

Dankzij een webshop is het veel makkelijker voor klanten om terug te komen en opnieuw je producten aan te schaffen. Je kunt ze zelfs via e-mail op de hoogte houden van aanbiedingen op hun favoriete producten of vernieuwing van het assortiment. Dat creëert een gevoel van loyaliteit vanuit de klant. Kortom: je vormt eigenlijk net zo snel — of zelfs sneller — trouwe klanten online.

Statistieken liggen voor het oprapen

Door gebruik te maken van de juiste tools, kun je met een webshop eenvoudig waardevolle data verzamelen. Bekijk bijvoorbeeld in een handomdraai welke producten het beste verkopen, welke pagina’s het meeste worden bezocht en waar op je website de klanten juist afhaken. Daar kun je van leren en op sturen waar nodig.

Een webshop maken: tips en trucs

Ben je al overtuigd dat een webshop beginnen de logische volgende stap voor jou is? Dan komt het echte werk. Want waar moet je beginnen?

Een webshop is een website, dus net als bij een blog of informatieve website heb je een platform, hosting en domeinnaam nodig. Een handig platform voor websites is Wix eCommerce. In dat programma is aan alles gedacht dat je nodig hebt om je online bedrijf een financieel succes te maken.

Staat de basis? Dan begint het echte werk. Een webshop mag dan wel een volledig online aangelegenheid zijn, dat wil niet zeggen dat de presentatie minder belangrijk is. Ook online moet je zorgen voor een goede ‘etalage’.

Bepaal je doelgroep

Wat is de waarde van je product? Welk probleem lost het op, en voor wie? Het is belangrijk dat je weet wie je wil bereiken. Daar kun je de webshop op aanpassen als het gaat om design maar zeker ook tekst en toon.

Zorg voor vertrouwen

Zou jij een product kopen van een webshop met slechte foto’s, rare teksten en onbekende betaalmethodes? Nee? Je klant dus ook niet. Zorg voor vertrouwen door professionaliteit uit te stralen. Duidelijke, kwalitatieve product foto’s zijn belangrijk. Bekende betaalmethodes zoals iDeal of creditcard zorgen ook voor een vertrouwd gevoel. Foutloze teksten en duidelijke product omschrijvingen geven antwoord op alle vragen die een klant verder heeft.

Creëer een ‘Over ons’-pagina

Laat zien wie je bent. Creëer een over-pagina en vertel over je bedrijf, je product en waarom je het verkoopt. Transparantie wekt namelijk ook veel vertrouwen. Bovendien kan jouw unieke verhaal motivatie zijn om een product aan te schaffen.

Een webshop maken: iedereen kan het

Iedereen kan een webshop maken. In 2018 kocht maar liefst 96% van de Nederlanders boven de 15 jaar minstens één product online. In totaal werd er in dat jaar 23,7 miljard euro uitgegeven aan online shoppen. Dat is inmiddels veel meer.

Kortom: er is een markt voor, en jouw ideale klant bestaat. Je moet hem alleen vinden, aanspreken én prikkelen. Met een goede basis en onderbouwde productlijn gaat dat zeker lukken!