Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - Online marketing voor startups en scale-ups

Van goed idee naar succesvolle start-up, wat komt daar allemaal bij kijken? En hoe zorg je ervoor dat je startup uiteindelijk doorgroeit naar een scale-up? Geloof het of niet, een succesvolle online-marketingcampagne is hierbij van levensbelang.

Waarom online marketing voor startups? 

Er heerst een – inmiddels welbekend – misverstand over (online) marketing: het wordt vaak gezien als een extra investering voor als je budget ‘over’ hebt. Hierdoor staat online marketing vaak nog niet op het prioriteitenlijstje van de meeste starters. Dit terwijl eerdere succesvolle startups en scale-ups aantonen dat een sterke online strategie absoluut geen overbodige luxe is. Zowel bij het opzetten van je startup als tijdens het verkopen van je product kan een slimme online-marketingaanpak een wezenlijk verschil maken. Het is dé manier om onder de aandacht te komen bij de doelgroep, zeker als je naamsbekendheid nog laag is. Bij online marketing agency Happy Idiots denken we graag mee over het opzetten van een awardwinning online strategie. 

Online marketing als startpunt

Het is misschien verleidelijk om eerst je startup op te zetten om vervolgens pas te kijken naar eventuele marketingmogelijkheden, maar dat is the old way. Kijken we naar de best practices van succesvolle startups en scale-ups dan zien we dat deze al vóór de launch van een product of service beginnen met een digitale marketingcampagne. Sterker nog, online marketing is vaak het startpunt van productontwikkeling. Door eerst de doelgroep en het probleem in kaart te brengen, kun je een eventueel product hier vervolgens perfect op aansluiten. Zo bied je de consument geen willekeurig product, maar een persoonlijke oplossing voor hun probleem. 

Richt je campagne in via het STDC-model

Wanneer je een product of dienst hebt ontwikkeld dat perfect aansluit op de wensen van een potentiële klant, is het belangrijk om dit op de juiste manier naar buiten te communiceren. Dit kan natuurlijk via één massale campagne waar veel budget in zit en met maar één boodschap. Maar eigenlijk is dit zonde van de extra moeite die je in het ontwikkelen van je product of dienst hebt gestoken. Zorg dat je online communicatie richting een klant net zo persoonlijk is als je oplossing en dat is moeilijk te bereiken met één landelijke campagne.

Begin daarom met het in kaart brengen van de ‘customer journey’. Bij Happy Idiots maken we hiervoor gebruik van het See-Think-Do-Care-model van Google. De boodschap van dit model is dat je inspeelt op de fase waar je doelgroep in zit. Stel de consument zit nog in de ‘see-fase’ en is dus nog niet bekend met je product of merk, dan heeft het geen zin hem of haar aan te aanspreken met de boodschap “Koop nu”. Daar zijn ze simpelweg nog helemaal niet aan toe. Ze hebben eerst meer informatie nodig, voordat ze kunnen besluiten of ze een aankoop willen doen. Formuleer voor elke fase van de customer journey een aansluitende boodschap en target potentiële klanten op basis van de fase waar ze zich in bevinden. Zo zorg je ervoor dat je elke consument op de juiste manier aanspreekt.

Verwerk een persoonlijke boodschap in je communicatie

Je kunt je boodschap verder personaliseren door het probleem en je oplossing mee te nemen in de communicatie. Begin dus niet lukraak met USP’s te strooien maar start, zoals je zelf ook begonnen bent, met het probleem dat deze doelgroep ervaart. Geef vervolgens aan hoe jouw product of dienst dé oplossing is voor de complicatie die zij ervaren. Zo communiceer je vanuit de behoefte van de klant en zijn ze eerder geneigd om naar je boodschap te luisteren. 

Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Na een succesvolle online campagne is het natuurlijk van belang dat het aanschaffen van je product of service gemakkelijk en probleemloos verloopt. Elke dag dat je webshop niet goed werkt verlies je klanten. Zorg daarom voor een gebruiksvriendelijke en conversiegerichte website.

Al deze key points zijn natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je behoefte aan wat extra ondersteuning bij het opzetten en implementeren van je online strategie? Misschien kan Happy Idiots iets voor jou betekenen. Heb je liever tijdelijk iemand die je online marketing volledig uit handen neemt? Dan is een interim online marketeer van Happy Talents misschien meer iets voor jou. 

Delen op:
LinkedInFacebookTwitter