Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Onderzoek toont aan: mannelijke en vrouwelijke skills bestaan niet meer

Laatst bijgewerkt: 09-10-2021 11:00:08

Persbericht - Traditionele verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1065 Nederlandse werknemers, uitgevoerd door Lepaya.

De traditionele verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke vaardigheden vervagen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1065 Nederlandse werknemers, uitgevoerd door Lepaya. Zo is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke ondervraagden dat zich analytisch en ICT-bekwaam vindt, slechts drie procentpunten. Daarnaast geven mannen zichzelf een gelijke score voor ‘zachte’ skills, die vaak als typisch vrouwelijk worden gezien, zoals onder andere communicatievaardigheden.

Hoewel er aan de stereotype verdeling van competenties op de werkvloer een einde lijkt te komen, zijn de verschillen op bepaalde vlakken toch nog merkbaar. Meer dan de helft van de vrouwen (55 procent) vindt dat hun leiderschapsskills, zoals moeilijke gesprekken voeren, nog ontoereikend zijn. Onder mannen bedraagt dit slechts 47 procent.

Volgens René Janssen, oprichter van Lepaya, zijn de tijden van gendertypering echter voorbij: “Door de digitalisering van de arbeidsmarkt worden dezelfde skills, zowel ‘harde’ als ‘zachte’ vaardigheden, relevant voor iedereen. Binaire lijnen vervagen, stereotypering verdwijnt en skills zullen langzamerhand het stokje van diploma’s overnemen”.

Generatiekloof
In de jaarlijkse Lepaya Skills Monitor beoordelen werknemers van alle leeftijden zichzelf op acht toekomstbestendige vaardigheden. Opmerkelijk zijn dit jaar de verschillen tussen de diverse leeftijdsniveaus. Zo lijkt de eerste generatie digital natives merkwaardig genoeg het minst digitaal vaardig. Slechts 19 procent van de Gen Z ondervraagden (geboren na 1996) heeft analytische skills, zoals bijvoorbeeld het omgaan met IT en data, volledig onder de knie tegen ruim 35 procent van de millennials, 27 procent van Generatie X en 21 procent van de oudste generatie, de babyboomers.

Janssen: “Geboren worden in een wereld waarin het internet niet meer weg te denken is, geeft geen garanties voor de toekomst. Om digitale vaardigheden optimaal te ontwikkelen, hebben zelfs digital natives de juiste handvatten nodig”.

Opvallend genoeg heeft de jongste generatie respondenten ook het minste vertrouwen in hun aanpassingsvermogen. Zo geeft maar liefst 1 op 10 geeft aan slecht met verandering om te kunnen gaan. Over de hele linie is er bovendien ruimte voor verbetering. Ruim 38 procent van alle Nederlandse werknemers scoort op omgaan met verandering namelijk een krappe voldoende of lager.

Sectorspecifieke skills
Merkwaardig zijn ook de verschillen op sectorniveau. Zo zijn respondenten uit de zakelijke dienstverlening vaker bovenmatig competent op het gebied van IT-skills (93 procent) dan de ondervraagden die daadwerkelijk in de IT-sector werkzaam zijn (85 procent). Logisch, aldus Janssen: “Elk bedrijf is tegenwoordig een techbedrijf. Digitale skills behoren niet enkel meer tot de IT-sector, maar zijn ze verplichte kost voor iedere beroepsgroep”.

Over de Lepaya Skills Monitor
In de jaarlijkse Lepaya Skills Monitor beoordelen werknemers zichzelf op de 8 vaardigheden die nodig zijn om relevant te blijven op de arbeidsmarkt. De werknemers scoren in 2021 het best op communicatie, analytisch vermogen en leergierigheid. De onderkant van de lijst laat zien waar er nog het meeste werk aan de winkel is voor de Nederlandse medewerkers: presentatievaardigheden, leiderschapsvaardigheden en diversiteit zijn de hekkensluiters.

Over Lepaya
Lepaya is een aanbieder van power skills trainingen waarbij on- en offline leren wordt gecombineerd. Opgericht door René Janssen en Peter Kuperus in 2018 vanuit de overtuiging dat de juiste training, op het juiste moment, gericht op de juiste skill, organisaties productiever maakt, heeft Lepaya inmiddels duizenden werknemers getraind.

Als uitdager in een overvolle trainingsmarkt, speelt Lepaya in op de behoeftes van Europa’s snelst groeiende techbedrijven, zoals onder andere Mollie, Takeaway en Picnic. Door hard skills te combineren met soft skills, samen aangeboden als power skills, groeit het Amsterdamse bedrijf versneld in een markt waarin de vraag naar om- en bijscholing over de hele wereld blijft toenemen.

In 2020 haalde Lepaya een investeringsronde op van 5 miljoen en deed zelfstandig een overname van Smartenup, een trainingsbedrijf dat professionals ondersteunt om beter, sneller en slimmer met data te werken. De scale-up richt zich op de Nederlandse, Britse, Belgische, Duitse en Zweedse markt en bedient haar klanten wereldwijd. Dit jaar werd Lepaya geselecteerd door Techleap.nl voor de nieuwe lichting van het groeiprogramma Rise, een exclusief programma voor serieuze techspelers in Nederland.