Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - Nederlandsche crypto-bedrijven onder toezicht vanaf 18 mei

De nieuwe anti-witwaswet is door de eerste kamer heen. Dit houdt in dat vanaf 18 mei alle bedrijven die handelen in of met cryptocurrency zich moeten registreren bij de toezichthouder; De Nederlandsche Bank. Het Nederlandsche handelsplatform SATOS legt de genomen maatregelen en gevolgen uit.

Maandag 18 mei, wanneer de vijfde anti-witwasrichtlijn (AMLD5) ingaat moeten crypto-bedrijven zich per direct aan strenge regels gaan houden. Voldoe je als broker of exchange niet aan de gestelde eisen? Dan kan dit betekenen dat je registratie bij De Nederlandse Bank (DNB) direct wordt ingetrokken, moeten alle werkzaamheden worden gestaakt en heeft dat in feite het faillissement van het bedrijf tot gevolg. De belangrijkste boodschap die wij onze klanten dan ook willen meegeven is dat jullie je cryptocurrencies zoveel mogelijk in eigen beheer moeten houden. Laat je cryptocurrencies nooit beheren door een instelling, want als deze failliet gaat of op een andere manier verdwijnt, ben jij je cryptocurrencies kwijt. Baas zijn over eigen vermogen is waar SATOS voor staat en dat zien wij dan ook als de kern van de cryptocurrency-revolutie. Bitcoin-, Ethereum-, of Ripple kopen? Bij SATOS blijven aangekochte cryptocurrencies – ook met de ingang van deze nieuwe wet – volledig in je eigen beheer.

Wat betekent dit voor crypto-bedrijven
Dit betekent concreet dat crypto-bedrijven de verificatieprocessen veelal moeten herzien om aan de eisen voor de registratie te voldoen. De één-cent-verificatie voor je bankrekening en een selfie met je identiteitsbewijs zijn helaas niet voldoende om aan deze eisen te voldoen. Cryptocurrencies zijn door DNB gekwalificeerd als producten met een zeer hoog risicoprofiel en de Europese Unie ziet verificatie op afstand als een vorm van klantacceptatie waar een hoog risico aan hangt. Op basis van eigen onderzoek en dat van professionele consultants.

Wat vindt SATOS hier nou van?
Hoewel we het niet helemaal eens zijn met de manier waarop de registratieplicht in de implementatiewetgeving is terechtgekomen, zijn we er trots op dat we een manier hebben gevonden om onze klanten er zo min mogelijk van te laten merken. We zijn tot de conclusie gekomen dat er een aantal nieuwe verificatiemethodes toegevoegd dient te worden om aan deze strenge eisen te voldoen. In eerste instantie waren we hier niet happy mee, we willen het koop- en verkoopproces namelijk zo toegankelijk en eenvoudig mogelijk houden. Maar het toffe is dat we door het ontwikkelen en testen van nieuwe methode hebben ontwikkeld waardoor de verificatie nu slechts enkele minuten duurt en je daarna vrijwel nooit meer last van ons hebt. Dat betekent dat het nieuwe verificatieproces uiteindelijk zelfs minder tijd in beslag neemt dan het verificatieproces dat we voorheen hadden. Natuurlijk blijven we de ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving in de gaten houden en zullen we er alles aan doen om het verificatieproces in de toekomst nog eenvoudiger te maken.

Delen op:
LinkedInFacebookTwitter