Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Medewerkers binden met zachte arbeidsvoorwaarden

Laatst bijgewerkt: 21-10-2021 12:00:12

Persbericht - De meeste bedrijven hebben wel een duidelijk beeld bij klantenbinding. Maar medewerkers aan zich binden blijkt vaak een stuk lastiger. Zeker met het oog op de huidige personeelsschaarste in veel sectoren, is het raadzaam een strategie te ontwikkelen voor personeelsbinding. In dit artikel een paar voorbeelden van zachte arbeidsvoorwaarden om je mensen aan boord te houden.

Duidelijk salarisbeleid

Puur financiële impulsen als bindmiddel zijn minder krachtig dan je zou denken. Ze hebben slechts korte tijd effect. Het zijn de zachtere arbeidsvoorwaarden die een medewerker aan boord houden. Een van de zachte voorwaarden die we bespreken ligt in het verlengde van het financiële. Zorg dat je een duidelijk salarisbeleid voert. Veel irritatie en frustratie bij een medewerker is gegrond in het vermoeden dat een ander onterecht meer verdiend dan hij of zij. Er ontstaat onrust onderling. Voor je het weet is het bedrijf een kruiwagen met kikkers. Dit is iets dat je kunt voorkomen door duidelijkheid te scheppen.

Beloning per functie

Koppel de hoogte van de beloning zoveel mogelijk aan de functie die een medewerker heeft. Uiteraard spelen er altijd factoren als ervaring, leeftijd en anciënniteit mee. Daar kom je niet onderuit. Maar waak ervoor een salaris te bepalen aan de hand van de situatie op de arbeidsmarkt. Op de lange termijn werkt dat contraproductief. Een jaar verder is het niet meer uit te leggen dat Wim honderd euro meer krijgt dat Petrus. Petrus gaat eens om zich heen kijken of er een andere werkgever is die zijn kwaliteiten wel op waarde weet te schatten.

Doorgroeimogelijkheden

Het is ook goed om mensen niet vast te laten roesten in één functie. Zorg er altijd voor dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. Dat is een mes dat aan twee kanten snijdt. Je krijgt uiteindelijk je beste mensen op sleutelposities. Mensen met praktijkervaring. Mensen op wie je kunt bouwen. Mensen die loyaal en betrokken zijn.

Aan de andere kant is er geen betere motivatie voor een medewerker dan het vertrouwen dat je schenkt door in hem of haar te investeren. Het hoeven uiteraard niet allemaal loopbanen ‘van uitzendkracht tot CEO’ te zijn. Niet iedereen heeft de ambitie of het kunnen om als een raket te gaan. Horizontaal is er vaak ook al voldoende variatie mogelijk om een medewerker zich te laten ontwikkelen.

Betrokkenheid bij het bedrijfsresultaat

Betrokkenheid is een sterke drijfveer om ergens te blijven. Als je ergens bij betrokken bent, wil je dat het goed gaat en dat het goed blijft gaan. Door je medewerkers deelgenoot te maken van het bedrijfsresultaat, weten ze waar ze het voor doen. Veel moderne managementtheorieën zijn gestoeld op het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers. Dat gaat van meedenken tot zelfsturende teams en een gedetailleerde uitleg van de resultaten over een bepaalde periode. Deze laatste vorm van betrokkenheid verschaft ook inzicht. Welke afdeling heeft het goed gedaan en welke afdeling heeft minder geld in het laatje gebracht. Wel uitkijken dat het niet tot té veel onderlinge competitie gaat leiden.

Familiaire sfeer creëren

Het idee dat je erbij hoort. Dat je ertoe doet. Dat je gezien wordt. Een familiaire sfeer. Hoe krijgen je medewerkers dat gevoel? Zorg in ieder geval dat je hun verjaardag niet vergeet. Organiseer een bedrijfsuitje in Amsterdam. Toon belangstelling in iemands persoonlijke leven. Het komt niet iedere manager aanwaaien, maar toch is het een vaardigheid waar je veel aan hebt. Het is een cliché maar ‘hard op de inhoud en zacht op de persoon’ werkt nog altijd het beste. De vuistregel geeft precies weer waar het om gaat in een werkomgeving. Op de lange duur prestaties verlangen van je medewerkers gaat alleen als men zich ook als mens gezien voelt.