Hoe Lucardi juwelier werkt aan meer verantwoord ondernemen

Laatst bijgewerkt: 22-06-2021 10:20:22

Persbericht - Het is duidelijk dat verantwoord ondernemen een onderwerp in het bedrijfsleven is waar niemand meer omheen kan. Er wordt van...

Het is duidelijk dat verantwoord ondernemen een onderwerp in het bedrijfsleven is waar niemand meer omheen kan. Er wordt van bedrijven verwacht zich hier steeds meer mee bezig te houden en zich te blijven verbeteren. Ook bij Lucardi zien we mogelijkheden om bij te dragen aan een duurzame toekomst met meer respect voor onze leefomgeving. Binnen Lucardi is het sociaal aspect van alles wat we doen in ons dagelijks werk een erg belangrijk. Dat geldt voor binnen ons bedrijf maar gaat ook verder, door onze leverancier hierin te betrekken. Gaandeweg ontdekken we steeds meer mogelijkheden om ook onze klanten mee te laten kiezen in onze verantwoorde wijze van ondernemen. Nu en ook in de nabije toekomst.

Grondstoffen

De grondstoffen die gebruikt worden voor de productie van sieraden zijn niet vanzelfsprekend op een goede manier verkregen. Zo kunnen er vraagtekens geplaatst worden bij het proces van goudwinning en het gebruik van uitputbare bronnen zoals zilver. Om te kunnen garanderen dat alleen ‘eerlijk’ goud wordt gebruikt voor onze sieraden, zijn onze gouden sieraden gecertificeerd door de Responsible Jewellery Coucil. Dit certificaat geeft aan dat er sprake is van eerlijke handel, er geen mensenrechten worden geschonden en er goede werkomstandigheden zijn voor de arbeiders en zij een eerlijke prijs betaald krijgen voor het product. Sinds kort hebben we ook een stap gemaakt in zilver collectie. Door hier een lijn aan toe te voegen die volledig gemaakt is van gerecycled zilver geven we de klanten de mogelijkheid te kiezen voor elk sieraad volledig gemaakt van gerecycled zilver. Het hergebruiken van zilver en goud is in de sieradenmarkt nog opkomend maar wellicht zal op den duur het merendeel van de sieraden van gerecyclede materialen zijn gemaakt.

Verzendingen

Naast de manier waarop wij onze sieraden produceren, is er ook verbetering mogelijk in het verzenden van pakketjes naar consumenten. Het gemak van online winkelen heeft als keerzijde dat het aantal pakketjes dat met de auto rondgereden wordt, de afgelopen jaren flink is toegenomen. Ook hier proberen wij door gebruik van alternatieve bezorgmethodes ons steentje bij te dragen. Allereerst leggen we de nadruk op het gemak van in de winkel afhalen. Door de consumenten pakketjes toe te voegen aan het transport dat hoe dan ook naar de winkels gaat, scheelt het in het reizen van bezorgers naar individuele adressen. Daarnaast werken wij samen met de bezorgdienst Trunkrs. Doordat Trunkrs zich richt op same day delivery hebben ze een hoog afleverpercentage bij de eerste afleverpoging en wordt er dus niet voor niks gereden. Daarnaast heeft dit bedrijf het doel om de eerste volledig elektrisch bezorgende aflever dienst te worden.

Door constant te blijven zoeken naar verbetermogelijkheden in het hele proces proberen we bij Lucardi steeds meer verantwoord te ondernemen. Op deze manier blijven we trouw aan het bedrijf dat we van oudsher zijn, maar denken we ook actief na over onze toekomst en verbeteren we waar mogelijk.