Hoe ga jij je verder ontwikkelen in het nieuwe jaar?

Laatst bijgewerkt: 28-11-2021 20:00:09

Persbericht - Het duurt nog even voor 2022 echt begint, maar dat wil niet zeggen dat je je niet nu alvast kunt gaan oriënteren op hoe je dit jaar een zinvolle invulling wilt gaan geven.

Je kunt er, bijvoorbeeld, voor kiezen om een cursus te volgen die je meer verdieping geeft in je werk. Of juist wat workshops volgen om je creatieve kant wat aan te wakkeren. Het is ook een goed idee om te informeren naar een goede managementopleiding. Managers zijn nog steeds veel gevraagd in iedere richting. Of het nu gaat om HR of meewerkend manager op de werkvloer, om een goede manager te worden is een opleiding management nodig.

Waarom is een managementopleiding belangrijk?

Het kan zomaar zijn dat je na een aantal jaren op dezelfde functie de senior van de afdeling bent. Je vervult dan al een soort managementfunctie, maar je bent officieel geen manager. Hiervoor is een opleiding nodig. Op deze opleiding leer je hoe je een goede manager wordt. Vooral het goed communiceren met je medewerkers is dan van belang. Een goede communicatie komt bij sommige mensen spontaan, bij sommige mensen is het een kwestie van oefenen en trainen. Ook zul je meer moeten weten over hoe je om moet gaan met onderlinge spanningen op de werkvloer. Je hebt kennis van zaken nodig en, ook niet onbelangrijk, je moet weten hoe je omgaat met moeilijke situaties en het aanspreken van medewerkers die niet presteren zoals zou moeten.

Hoe kom je je managementopleiding zo goed mogelijk door?

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om te stoppen met werken en een fulltime managementopleiding te gaan doen. Je zorgt er dan voor dat je tijd hebt om te studeren en om stage te lopen. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Er zal immers ook brood op de plank moeten komen. Een parttime managementopleiding is, zeker wanneer je de opleiding doet om je basis in het bedrijf te verstevigen, dan een betere optie.

Wanneer je fulltime gaat studeren dan is het vooral van belang dat je iedere dag iets doet aan je opleiding. Je moet dus goed kunnen plannen en je aan die planning houden. Dat valt niet altijd mee, het is daarom wel zo verstandig om een studiegenoot te vinden om elkaar te kunnen motiveren.

Ga je parttime studeren? Dan is het belangrijk dat je vaste studiemomenten per week bepaalt en je daaraan houdt. Het kan dan zijn dat je je partner een avond niet spreekt, je kinderen een avond niet zelf naar bed brengt of minder gaat sporten. Ook bij een parttime studie is het wel zo fijn als je een maatje hebt met wie je kunt overleggen!

Hoe kun je het jezelf gemakkelijker maken?

Het volgen van een opleiding kost veel tijd. Vooral omdat je zoveel moet lezen, herlezen en samenvatten om alles goed in je hoofd te krijgen. Het helpt al enorm om de lessen fysiek of online bij te wonen, daar steek je altijd nog iets extra’s van op. Maar ook het lezen van samenvattingen van anderen kan je helpen. Je kunt online goede samenvattingen vinden die gebaseerd zijn op de boeken die gebruikt worden tijdens je opleiding.

Heb je zelf een goede samenvatting gemaakt? Dan kun je deze ook verkopen. Dit kan een leuk zakcentje opleveren. Je hebt dan al voordeel van je opleiding terwijl je er nog mee bezig bent. Ook oefententamens met uitwerkingen, college-aantekeningen, scripties en essays kun je online vinden of verkopen.