Freelancer worden? Zo doe je dat

Laatst bijgewerkt: 25-05-2022 17:00:06

Persbericht - Sommige mensen vinden het ideaal om in loondienst te werken, maar dit geldt niet voor iedereen. Ben je het zat om voor een baas te werken en wil je zelf je eigen tijd in kunnen delen? Dan kun je freelancer worden. Je bent in dat geval eigen baas, waardoor je ook bepaalt hoe, waar en wanneer je werkt. Hier staat tegenover dat je zelf moet zorgen dat er brood op de plank komt. Schrikt dit je niet af? Dan wil je mogelijk freelancer worden. Probleem is dat lang niet iedereen weet hoe dit in zijn we

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is niet direct nodig

Als freelancer ben je in feite een zelfstandig ondernemer. Jij laat je immers inhuren door andere bedrijven en zij betalen je voor de werkzaamheden die je voor hen uitvoert. Daarom denk je mogelijk dat jij je in moet schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) voordat je als freelancer kunt beginnen. Maar is dit eigenlijk wel zo? Nee, want je hoeft je niet direct in te schrijven bij de KvK. Het voordeel hiervan is dat je kunt ervaren of werken als freelancer iets voor jou is zonder dat je met allerlei verplichtingen te maken krijgt. Bevalt het? Dan ga je mogelijk steeds meer op freelance basis werken. In dat geval kun je alsnog overwegen om je in te schrijven in het handelsregister.

Schrijf een ondernemingsplan

Een eigen bedrijf starten en een ondernemingsplan worden vaak in één adem genoemd. Wil je freelancer worden? Dan denk je mogelijk dat je ook een ondernemingsplan moet schrijven. Ondanks dat je dit niet verplicht bent, is het wel aan te raden. Je brengt hiermee namelijk allerlei belangrijke zaken in kaart, zoals potentiële klanten, concurrenten en kansen die je ziet. Het grote voordeel van een ondernemingsplan is dat je hierop terug kunt vallen als je het even niet meer weet.

Open een zakelijke rekening

Als freelancer ben je niet verplicht om een zakelijke rekening te openen. Omdat een zakelijke rekening openen geld kost, besluit je mogelijk eerst om jouw privérekening te gebruiken. Dit is een optie, maar besef je wel dat zakelijke geld en privégeld dan door elkaar lopen. Hierdoor wordt het nogal onoverzichtelijk. Bovendien staan veel banken het niet toe om een privérekening te gebruiken voor zakelijke doeleinden. Meestal is hierover wel iets opgenomen in de algemene voorwaarden. Zij controleren steekproefsgewijs om te voorkomen dat dit gebeurt, waardoor je tegen de lamp kunt lopen.

Zorg voor een overzichtelijke administratie

Eén van de nadelen van freelancer worden is dat je een administratie op moet zetten. Wettelijk gezien ben je verplicht om bankafschriften, facturen, offertes en urenregistratie minimaal zeven jaar te bewaren. Daarom is het belangrijk om voor een overzichtelijke administratie te zorgen. Een zakelijke rekening voor zzp’ers kan je hierbij helpen. Je kunt zo’n rekening namelijk koppelen aan een boekhoudprogramma. De administratie wordt hier niet alleen een stuk overzichtelijker van, maar je bent er ook minder tijd aan kwijt. Waarom? Omdat transacties automatisch ingelezen worden als je een zakelijke rekening aan een boekhoudprogramma koppelt.