Drie goede redenen om als bedrijf ISO 27001 certificering te behalen

Laatst bijgewerkt: 26-04-2021 16:14:02

Persbericht - Informatiebeveiliging is van groot belang voor bedrijven. Niet alleen om zichzelf te beschermen, maar ook om op een correcte manier...

Informatiebeveiliging is van groot belang voor bedrijven. Niet alleen om zichzelf te beschermen, maar ook om op een correcte manier met gegevens van klanten om te gaan. De privacywet AVG dwingt bedrijven er sinds een aantal jaren toe om hun zaakjes op dit gebied op orde te hebben. Maar hoe toets je of je als bedrijf informatiebeveiliging goed geregeld hebt? Door een ISO 27001 audit door Kiwa te doorlopen! Het doel van ISO 27001-certificering is het opzetten van een raamwerk voor structurele informatiebeveiliging en het continu verbeteren van de processen op dit gebied. We geven drie goede redenen om voor deze ISO-certificering te gaan met je bedrijf.

Weten dat je goed bezig bent

Als je hard je best doet om je informatiebeveiliging op orde te krijgen en houden, is het fijn als je erin bevestigd kunt worden dat je inderdaad goed bezig bent. Het is geruststellend om te weten dat je aan de gestelde normen voldoet. Ook voor je klanten is dat een fijn idee, want ze kunnen er hierdoor op vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn bij jou.

Weten wat je moet verbeteren

Om te kijken of je aan alle eisen voldoet en in aanmerking komt voor het ISO 27001 certificaat, moet je een audit laten uitvoeren door een onafhankelijke partij. Daarbij kunnen natuurlijk nog aandachtspunten aan de orde komen. Dat kan pijnlijk zijn, maar het is vooral ook erg leerzaam en nuttig. Je weet dan op welke punten je je informatiebeveiliging nog moet verbeteren om wél aan de normen te voldoen. Omdat de kwaliteitsstandaard ISO 27001 opgezet is om informatiebeveiliging om peil te houden, is een jaarlijkse audit nodig om je certificering te behouden. Je krijgt dan jaarlijks een onafhankelijke terugkoppeling van hoe je het doet en waar het beter kan. Daar kun je als bedrijf alleen maar sterker van worden.

De markt laten zien dat je goed bezig bent

Maar misschien is het belangrijkste van ISO certificering wel wat je ermee uitstraalt richting klanten, prospects en concurrenten. Er is nog nooit een bedrijf slechter geworden van het behalen van een keurmerk, zeker niet als dat keurmerk aantoont dat persoonlijke en vertrouwelijke data veilig zijn bij dat bedrijf. Met behulp van ISO-certificering kun je als bedrijf laten zien dat je belang hecht aan goede informatiebeveiliging en dat je je zaakjes op orde hebt. Daarmee kun je een streepje voor hebben op concurrenten die nog niet hebben geïnvesteerd in ISO 27001 en zo kan het je mogelijk meer business gaan opleveren.

Certificering volgens de norm ISO 21007 is dus op meerdere fronten van toegevoegde waarde. Investeren in certificering is misschien spannend, maar het zorgt er ook voor dat je als bedrijf scherp blijft op het gebied van informatiebeveiliging.