De verschillen tussen bedrijfsprocessen per bedrijf

Laatst bijgewerkt: 08-06-2022 09:36:53

Persbericht - Omdat er verschillen zijn tussen bedrijfsprocessen per bedrijf, is iedere verbetering ervan ook weer uniek. Lees een aantal voorbeelden.

Bij een zzp’er wordt door één iemand alle bedrijfsprocessen uitgevoerd. Hoewel daar ook in de praktijk verbetering inzit, wordt dit pas echt een uitdaging voor grotere bedrijven. Met name MKB bedrijven hebben vaak baat bij een periodieke toetsing van de bedrijfsprocessen. Afhankelijk van de tak waarin je werkzaam bent, is dit omvangrijker of minder omvangrijk. Bij Proces Bouwers komen ze dit soort dingen dagelijks tegen. In dit artikel lees je over de verschillen tussen bedrijfsprocessen per bedrijf. Dit artikel zal je helpen om zelf bedrijfsprocessen te verbeteren.

Urenmachines: waar zit de verbetering?
Ze worden ook wel urenmachines genoemd; bedrijven die diensten verkopen. Denk aan accountants, advocaten, consultants, marketeers en andere dienstverleners. Door een ERP systeem goed en volledig in te richten, bijvoorbeeld met een partij als Proces Bouwers, kan er meer uit de bestaande resources gehaald worden. Pak daarbij een stukje administratie en debiteurenbeheer mee, en veel bedrijven kunnen in theorie de resources beter benutten én de cashflow verbeteren.

De maak-industrie: waar zit de verbetering?
In de maak-industrie is efficiëntie soms moeilijk te vinden. Zeker als bedrijven al dag- en nachtdiensten draaien, dan is er soms maar weinig ruimte voor verbetering. Onderdelen waar dan naar gekeken kan worden, zijn meerwaarde in de producten toevoegen en downtime verlagen. Een machine die stilstaat kost geld voor de reparatie, maar vaak zijn de kosten door stilstand vele malen hoger. Onder resources planning kan ook onderhoud vallen. Daarnaast kan marktonderzoek helpen. Is wat gemaakt wordt nog steeds hetgeen dat het meest oplevert?

Wachten op elkaar omzetten in klaar terwijl men wacht
Bij met name bedrijven in infra is materieel een cruciale factor. Hierbij moet gekeken worden naar wanneer en waar welk materieel beschikbaar moet zijn. Hoewel dit met een ERP pakket kan, is soms een op maat gemaakt systeem nodig. Als je in zo’n bedrijf werkzaam bent. laat je dan hierover informeren. Wanneer je resources niet actief kunt inzetten doordat men op elkaar wacht, kan een verandering dubbel zoveel opleveren.