Geen producten in je winkelwagen.

De toegevoegde waarde van een BBL-opleiding

Laatst bijgewerkt: 14-07-2022 14:42:07

Persbericht - Er zijn heel wat mensen die liever leren in de praktijk dan uit schoolboekjes. Praktijkervaring opdoen lukt helaas niet altijd zonder slag of stoot, omdat er vaak voorwaarden worden gesteld aan de vooropleiding. Wanneer iemand nog niet eerder gewerkt heeft op het vakgebied waarin hij of zij aan de slag wil, dan kan het erg lastig zijn om er tussen te komen. Een BBL-opleiding is in zo’n geval een interessante optie. BBL staat voor Beroeps Begeleidende Leerweg.

Zo werkt een BBL-opleiding

Tijdens het volgen van een BBL-opleiding werk en leer je tegelijkertijd. Dit betekent vaak dat je het grootste deel van de week gaat werken, en dat je daarnaast nog af en toe naar school moet voor wat theorie. Om een BBL-traject te kunnen volgen, dien je wel aan de slag te gaan bij een erkend leerbedrijf. Dat betekent dat je dus niet bij iedere werkgever een dergelijk traject kunt volgen. Bij een erkend leerbedrijf is men in staat om de BBL-leerling goed te kunnen begeleiden. Daarbij mag je er vanuit gaat dat het leerbedrijf gemotiveerd is om tijd en energie te steken in de BBL-leerling. Om je te laten erkennen als leerbedrijf heb je namelijk daarvoor al een procedure doorlopen om de aanvraag goed te laten keuren. Deze aanvraag vindt plaats bij de SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. De SBB houdt de kwaliteit van de leerbedrijven in de gaten en let ook op andere eisen, zoals veiligheid op de werkvloer. Wil je weten of een bedrijf een erkend leerbedrijf is? Kijk dan of het bedrijf een keurmerk heeft van de SBB.

Welke BBL-opleidingen kun je volgen?

Het opleidingsaanbod dat je op basis van BBL kunt volgen is zeer divers. In principe kun je BBL-trajecten vinden in alle richtingen, waaronder opleidingen elektrotechniek, zorg, transport en horeca. In een krappe arbeidsmarkt is zo’n BBL-opleiding niet alleen heel zinvol voor de leerling, maar ook belangrijk voor een werkgever. Daar waar het niet altijd mogelijk is om ervaren mensen te vinden, kun je met gemotiveerde leerlingen direct aan de slag met het overdragen van kennis op de werkvloer. Dergelijke opleidingen zijn er ook nog eens op verschillende niveaus, van mbo niveau 1 tot mbo niveau 4 en soms zelfs 5. Hierdoor is er voor iedere leerling en iedere werkgever wel een goede match te vinden.

Slimme keus: BBL-opleiding elektrotechniek

Door de krapte op de arbeidsmarkt staan werkgevers te springen om gemotiveerde werknemers. Een sector waarin je vaak direct kunt instromen in een BBL-opleiding is de elektrotechniek. Door de vele veranderingen op het gebied van energie (denk aan de transitie van vervuilende naar schone, groene stroom) is er in deze sector volop werk te vinden. Je kunt werken in een industriële omgeving, in de lucht- of ruimtevaart, maar ook elektriciteit verzorgen bij particulieren thuis. De sector is hierdoor erg divers. Daarnaast kun je op verschillende niveaus instromen. Op mbo 2 niveau kun je bijvoorbeeld een BBL-traject volgen voor monteur middenspanningsdistributie, en op mbo 3 niveau voor eerste monteur laagspanningsdistributie. Daarbij ben je direct van waarde voor je werkgever, want je leert in de praktijk en kunt direct aan het werk. Zo blijft leren leuk en waardevol!