De Reisbranche tijdens het nieuwe normaal: “het begin van een nieuwe tijdperk in 2022″

Laatst bijgewerkt: 05-01-2022 18:00:08

Persbericht - Zo langzamerhand neemt de vraag in de reisbranche weer toe; de reishonger lijkt groter en de functie van reisorganisaties is belangrijker dan ooit om de reiziger tevreden te stellen.

Bij Bookatrekking.com zien we dat de Inca Trail in Peru weer gelopen worden, Huttentocht in Oostenrijk zijn populairder dan ooit,  de Kilimanajro wordt nog steeds beklommen (zoals gedurende de hele COVID crisis) en ook de eerste mensen zijn alweer op pad in Nepal. De grote vraag? Hebben de reisorganisaties zich op een adequate aangepast op de hernieuwede behoeften van reiziger?

In dit artikel richten we ons op vier aandachtspunten waar elke organisatie in de reisbranche rekening mee zou moeten houden.

1. Breng de capaciteit terug

De meest dringende noodzaak voor alle bedrijven in de hele reisketen is het terugbrengen van capaciteit of, op zijn minst, ervoor zorgen dat ze daartoe in staat zijn. Veel werknemers en uitzendkrachten in de horeca die tijdens de pandemie ontslagen werden, hebben ander werk gevonden en zijn terughoudend om naar hun vroegere werk terug te keren, met een tekort aan arbeidskrachten tot gevolg. In het Verenigd Koninkrijk verliet vorig jaar meer dan één op de tien werknemers de horeca. In de Verenigde Staten was er in april nog steeds een tekort van ongeveer twee miljoen banen in de vrijetijds- en horecasector – veel meer dan vóór de pandemie. De wereldwijde luchtvaartcapaciteit ligt nog steeds ver onder het niveau van vóór de pandemie, omdat veel vliegtuigen nog in langdurige stalling staan en het personeel nog steeds met verlof is. Zo is er steeds een grotere kans dat je vlucht geannuleerd wordt vanwege personeelstekort.

Een dringend advies aan ieder in de reisbranche: investeer in je capaciteit om in 2022 aan de vraag te kunnen voldoen!

2. Investeer in innovatie om je klantentraject te verbeteren

Hoewel je waarschijnlijk weinig ruimte hebt om te investeren, is dit een gebied dat nog steeds het overwegen waard is je geld aan uit te geven; de digitale bedrijfsvoering. Richt je op de klantervaring over het hele traject, van boeking tot reis tot de terugkeer naar huis.

Zelfs doorgewinterde reizigers zullen zich moeten aanpassen aan nieuwe protocollen, zoals digitale gezondheidscertificaten en veiligheidsmaatregelen. Reizigers hebben nu meer, niet minder, hulp nodig. Bovendien wegen bepaalde kritieke reizen en momenten – zoals een gezinsvakantie, een belangrijke zakenreis, of een last-minute noodgeval – onevenredig zwaar in de gedachten van de consument wanneer diegene zijn volgende reis plant. In combinatie met de hernieuwde vraag zal dit alleen maar een groter beroep doen op jou als reisorganisatie. Software kan je hierbij helpen om alles in goede banen te leiden.

Een dringend advies aan ieder in de reisbranche: investeer in je CRM en boekingsystemen om top notch service aan je klanten te kunnen blijven leveren.

3. Heroverweeg je propositie

Als Reisorganisaties dien je je propositie te heroverwegen. De klantprofielen van vliegtuigpassagiers en hotelgasten zullen anders zijn: grotere behoefte aan service, last minute boekingen, en een grotere vraag naar flexibele tickets. Historische boekingscurven zijn niet langer een goede indicator van het huidige gedrag. Reisorganisaties dienen continu op de veranderende vraag te anticiperen om hun prijsstelling te optimaliseren. Een goed voorbeeld hiervan is de vliegmaatschappij EasyJet. Met hun Protection Promise programma bieden ze de consument de mogelijkheid om hun vlucht gratis te wijziging tot twee uur voor de vlucht.

Een dringend advies aan ieder in de reisbranche: heroverweeg je propositie en kijk of die nog past bij de huidige en toekomstige vraag van de consument.

4. Maak gebruik van het bredere ecosysteem

Behalve het stroomlijnen van processen en het personaliseren van de klantervaring, kunnen bedrijven door te investeren in hun digitale bedrijfsvoering ook mogelijkheden ontdekken om hun diensten te differentiëren. Zo kun je bijvoorbeeld als reisorganisatie je diensten makkelijker kunnen combineren met de lokale hotels en luchtvaartmaatschappijen, maar denk ook aan processen rondom COVID-19 documenten zoals certificeringen voor vaccinatie of testresultaten.

Een dringend advies aan ieder in de reisbranche: Verbeter je dienstverlening door in te zetten op integraties met het hele ecosysteem in de reisbranche.