De opkomst van Amazon in Nederland

Laatst bijgewerkt: 14-10-2021 17:00:08

Persbericht - Kopen en verkopen op Amazon. Het platform is sinds 2020 niet meer weg te denken uit Nederland. De toenemende populariteit is niet te stoppen. Hoe is Amazon ontstaan en hoe aantrekkelijk is het om te verkopen op Amazon? En hoe kun je meeliften op het succes van Amazon? Wij delen onze tips en tricks over het gebruik van Amazon.

Amazon in Nederland

Laten we eerst kijken naar de geschiedenis van Amazon. Sinds maart 2020 kennen we Amazon in Nederland. We zijn nu 1,5 jaar verder en zien Amazon hard groeien. Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste blijven er steeds externe gebruikers en verkopers zich aansluiten bij Amazon. Er komt daardoor steeds meer aanbod op de shop. Daarbij is het aantal rankende zoekwoorden waarin Amazon te vinden is behoorlijk toegenomen. Hieruit blijkt dat er veel interesse is in het platform. Amazon is nog lang niet uitgegroeid in Nederland!

Deze groeiende vraag was goed te zien toen er een enorm Amazon distributiecentrum opende in Amsterdam. Het aan- en verkoopproces versneld hierdoor aanzienlijk. Amazon werkt op deze manier veel sneller, efficiënter en flexibeler.

Verkopen op Amazon

Als (kleine) ondernemer lift je  makkelijk mee op het succes van Amazon. Het toenemende succes van het platform biedt veel kansen voor ondernemers. Daarom sluiten steeds meer verkopers zich aan op het platform. Er zijn een paar dingen handig om te weten voordat je begint met verkopen op Amazon. Als eerste moet je bepalen wat voor soort bedrijf je hebt. Ben je van plan om veel te verkopen? Of heb je maar een klein assortiment? Wanneer je van plan bent om maximaal 40 artikelen te verkopen, kun je kiezen voor een Basic pakket. Hierbij betaal je €0,99 per verkocht product. Wil je het grootser aanpakken? Kies dan voor een professioneel pakket. Hiervoor betaal je iets minder dan €40 euro per maand. Hou er ook rekening mee dat je per verkocht product een fee moet betalen. Deze ligt rond de 15% van de prijs per product. Op de website van Amazon vind je precies hoeveel het kost om te verkopen op Amazon.

Fulfilment by Amazon

Het verzenden van je producten kan je zelf doen. Als je iets verkocht hebt, zorg je zelf dat dit verzonden wordt. Amazon biedt een dienst aan waarin zij dit voor je doet; Fulfilment by Amazon. Hier moet je wel voor betalen, maar Amazon zorgt dan voor het gehele verzendproces. Ook het verwerken van retourzendingen en de klantenservice neemt Amazon uit handen. Je betaalt hiervoor een Storage Fee voor het opslaan van je voorraad en een Fulfilment Fee voor het opsturen van je producten, maar je hoeft je dan niet meer druk te maken over het verzendproces.

Handige tools

Er zijn een aantal handige instrumenten die jou als ondernemer kunnen helpen met verkopen op Amazon. Veel verschillende diensten geef je makkelijk uit handen. Voor sommige tools moet je echter wel betalen.Staxxer
Een eerste handige tool is Staxxer. Deze dienst neemt voor jou de BTW berekeningen uit handen. Amazon is een internationale website, wat het soms lastig maakt om de BTW over de producten te bereken. Elk land heeft hier eigen regels voor. Staxxer neemt dit werk van je over en berekent precies de hoeveelheid BTW. Staxxer is gratis te gebruiken.

Helium10

Nog een handige tool is Helium10. Deze tool helpt bij het onderzoeken naar wat de winning products zijn, wat een juiste prijs voor je product is, wat voor reviews andere verkopers krijgen en hoeveel verkopers jouw product verkopen. Deze betaalde tool helpt met het verkrijgen van veel inzichten waar je op in kan spelen met je verkoopstrategie.

Amazon Repricer

Een laatste handige tool is de Amazon Repricer van Channable. Deze tool helpt je door middel van realtime prijsaanpassingen. De Amazon Repricer houdt de concurrentie in de gaten en past daar de prijs van je product continu op aan. Hierdoor vindt de tool het optimale prijspunt om de Buy Box te winnen. De Amazon Repricer bespaard veel tijd en je prijsstrategie wordt geautomatiseerd waardoor je zelf op andere werkzaamheden kan focussen.

Door de blijvende groei van Amazon is het zeker geen gek idee om als ondernemer te kijken wat je kansen zijn. Er zijn veel handige tools die je kunnen helpen bij het verkopen van je producten op Amazon. Lees je van tevoren goed in en duik voorbereid in de wereld van Amazon!