Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 3 grootste valkuilen bij productontwikkeling

Laatst bijgewerkt: 18-05-2022 09:52:50

Persbericht - Innovatie staat bij veel bedrijven hoog in het vaandel. Toch is innoveren uiteindelijk lang niet altijd zo makkelijk als het in eerste instantie lijkt. En dat ligt niet altijd aan het feit dat het idee in de praktijk niet zo innovatief blijkt te zijn als gedacht. Tijdens productontwikkeling zijn er namelijk nog veel meer zaken die mis kunnen gaan. We zetten de 3 grootste valkuilen op een rij.

1. De planning klopt niet
Op papier ziet een planning er al snel kloppend uit. Toch is juist die planning bij productontwikkeling vaak een valkuil. Zo wordt de tijdlijn vaak al snel veel te optimistisch ingeschat. Dat is op zich heel logisch. Om zo’n ontwikkelproces te kunnen ‘verkopen’ aan het management, is het niet handig wanneer het proces vreselijk lang lijkt te duren. Toch is het beter om realistisch te plannen, om problemen later te voorkomen. Stel dat het management verwacht te kunnen starten met de verkoop van het nieuw ontwikkelde product en dit financieel dan ook zo inplant? Dan is het erg vervelend om op het moment dat alles al in kannen en kruiken lijkt te zijn, de planning alsnog op de schop moet. Probeer dus al bij aanvang een goede inschatting te maken.

2. Starten zonder er bij na te denken
Wanneer je ontzettend enthousiast bent over een plan, wil je er natuurlijk het liefst zo snel mogelijk mee aan de slag. Het is alleen beter om voordat je begint nog even op de rem te trappen. Zo creëer je een moment om alles eens goed op een rijtje te zetten. Stel jezelf kritische vragen. Is het product bijvoorbeeld wel zo innovatief als dat je denkt? Hoe zit het met concurrentie? En is het productieproces wel betaalbaar te houden met een voor kopers interessante prijs? Wanneer je hier in deze fase al goed over nadenkt, levert dit uiteindelijk alleen maar tijdswinst op. Je zal namelijk zien dat je door dit rustmoment in te bouwen op een later moment heel wat valkuilen kan ontwijken.

3. Communicatie is key
Vaak wordt gezegd: ‘Een goed product verkoopt zichzelf’. In grote lijnen klopt dit. Als het een product is wat voor veel potentiële kopers een probleem oplost, is er alle ruimte voor groei. Het is dan alleen wel heel belangrijk dat de kopers weten dat het product er is. Communicatie en marketing over het product is dus van groot belang. Overigens speelt hierbij niet alleen externe, maar ook interne communicatie een belangrijke rol. Wanneer je de accountmanagers binnen je bedrijf enthousiast krijgt over de innovatie, zullen zij het ook meenemen richting de buitenwereld. Neem het onderdeel communicatie dus zeker mee in je plan van aanpak!