Consumptieve kredieten voor ondernemers

Laatst bijgewerkt: 10-03-2021 16:58:03

Persbericht - Ben je ondernemer en wil je ergens privé in investeren? Zoals een nieuwe keuken of badkamer, of andere grote woning-...

Ben je ondernemer en wil je ergens privé in investeren? Zoals een nieuwe keuken of badkamer, of andere grote woning- of tuinverbouwing? Of een grote aankoop doen zoals een nieuwe camper of auto? De spaarpot van veel mensen is dan niet toereikend. Voor een dergelijke investering of grote aankoop is het ook mogelijk een lening af te sluiten. Ook als je ondernemer bent? Veel kredietverstrekkers richten zich immers standaard vooral op mensen die een vast inkomen hebben. Gelukkig komen er wel steeds meer mogelijkheden om voor privédoeleinden geld te lenen als ondernemer.

Geld lenen voor privédoeleinden als ondernemer

Als ondernemer is voor particulieren doeleinden geld lenen niet altijd even gemakkelijk Veel kredietverstrekkers hanteren nog steeds de ouderwetse regels dat een lening terugbetalen alleen mogelijk is als iemand een vast inkomen heeft. Met het toenemende aantal mensen dat als ondernemer zijn geld verdient, lopen zij echter een hoop potentiële klanten mis. Intussen merken gelukkig steeds meer kredietverstrekkers dat geld lenen aan ondernemers niet direct een veel groter financieel risico inhoudt.

Bij Becam bijvoorbeeld kunnen ondernemers maximaal 75.000 euro lenen. Dit is meestal ruim voldoende om een plan te realiseren of een droom uit te laten komen. Of het geld nu bedoeld is voor een verbouwing van de eigen woning of een nieuwe auto. Voordat je een lening of krediet aan gaat, is het belangrijk diverse kredietverstrekkers met elkaar te vergelijken. Ten eerste is het natuurlijk goed om de rentes te vergelijken. Het zou zonder zijn om meer te betalen dan nodig is, het leven is al duur genoeg. Daarnaast is het ook goed om te kijken naar de aanvullende voorwaarden, zoals de mogelijkheid een lening versneld af te lossen zonder boete.

Kies je voor een doorlopend krediet of een persoonlijke lening?

Bij consumptieve kredieten heb je de keuze tussen een doorlopend krediet of een persoonlijke lening. Weet je nog niet precies wanneer je het geld nodig gaat hebben, en hoeveel? Dan is een doorlopend krediet de beste optie, want deze biedt veel financiële vrijheid. De looptijd en de rente zijn variabel, alleen het maandbedrag staat vast. Bedragen die zijn afgelost, kunnen daarna weer opnieuw opgenomen worden.

Weet je wel al precies hoeveel je nodig hebt, en heb je het hele bedrag direct nodig? Voor een eenmalige grote aankoop of investering is een persoonlijke lening waarschijnlijk gunstiger. Je krijgt het leenbedrag hierbij in een keer gestort op je rekening. Op het moment van afsluiten staan zowel de rente en looptijd, als het terug te betalen vast. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Geld lenen als ondernemer: de voorwaarden

Kredietverstrekkers maken voor het aangaan van een lening een inschatting van het risico dat ze lopen. Om dit te kunnen doen, worden bij een aanvraag aanvullende voorwaarden gesteld aan ondernemers. Belangrijk is ten eerste dat je minimaal drie jaar actief moet zijn als ondernemer. Over het lopende boekjaar moet je daarnaast een voorlopige jaarrekening aanleveren, en over de twee voorgaande boekjaren een definitieve jaarrekening. Verder moet je een uittreksel van de KvK met de inschrijving van je onderneming. Tot slot mag je uiteraard ook geen negatieve BKR-notering hebben, en dient je onderneming over een positief eigen vermogen te beschikken.