Bezuinigen op de middellange termijn? Verduurzaming werkt ook!

Laatst bijgewerkt: 13-01-2021 07:45:16

Persbericht - Bedrijven moeten altijd scherp letten op hun uitgaven en een vooruitziende blik hebben. Gebeurt dan niet, dan kunnen tegenvallers snel...

Bedrijven moeten altijd scherp letten op hun uitgaven en een vooruitziende blik hebben. Gebeurt dan niet, dan kunnen tegenvallers snel voor grote consequenties zorgen. Zoals snijden in het personeelsbestand. Gelukkig kun je als bedrijf besparen op de middellange tot lange termijn door mee te liften op de trend van verduurzaming.

Ledverlichting

Een bedrijfspand is doorgaans om het op z’n zachtst uit te drukken goed verlicht. De hele dag door staan alle lampen aan en zijn ze veel stroom het verbruiken. In veel bedrijfspanden wordt nog gebruik gemaakt van de aloude TL-buizen en andere verouderde vormen van verlichting die weinig duurzaam zijn en veel stroom vreten. Vervang je deze allemaal door LED-lampen, die in verschillende soorten en maten bestaan, dan kun je daarmee tot 90 procent besparen op het energieverbruik van je verlichting. Dat tikt nogal aan bij een kantoorpand. Wel is het zo dat ledverlichting meer kost in de aanschaf dan ouderwetse lampen, maar het gaat ook vele malen langer mee. Die investering betaalt zich dus zeker uit.

Zonnepanelen

Je kunt je energieverbruik ook ondervangen door de stroom zelf op te wekken. Heb je zelf een bedrijfspand in bezit, dan heb je mogelijk een plat dak dat zich uitstekend leent voor het plaatsen van zonnepanelen in precies de juiste stand voor de maximale opbrengst. Natuurlijk is het een forse investering, maar hij betaalt zich binnen enkele jaren terug door een veel lagere of misschien wel geheel neutrale energierekening. Deel je een pand met verschillende huurders, dan kun je natuurlijk kijken of je de krachten kunt bundelen en samen kunt investeren in zonnepanelen. Je kunt dan ook samen profiteren van de opbrengst van die panelen.

Isolatie

Het beter isoleren van je bedrijfspand kan ook schelen voor met name je gasverbruik. Het zorgt ervoor dat minder hoeft te stoken om het pand te verwarmen. Bij matige tot slechte isolatie ontsnapt een hoop warmte, waardoor je eigenlijk voor de vogeltjes aan het stoken bent. Dat is zonde van het geld, want in veel gevallen wordt er op gas gestookt en dat is niet alleen duur, maar ook niet duurzaam. Aangezien overgaan op gasloos verwarmen vaak ingewikkeld en duur is, is betere isolatie een meer realistische ingreep om te doen in je bedrijfspand. Vooral dakisolatie en spouwmuurisolatie zijn relatief doenlijke ingrepen die veel winst kunnen opleveren. Idealiter zorg je ook voor betere vloerisolatie, maar dat is een lastigere ingreep.

Besparen hoeft dus niet altijd op banen te zijn, maar kan ook op middellange tot lange termijn bereikt worden door tijdig iets aan de vaste lasten van je bedrijfspand te doen. Een medewerker brengt immers productiviteit, een onnodige hoge energierekening levert je niets positiefs op.