Benader je (toekomstige) klanten persoonlijk en direct

Laatst bijgewerkt: 26-11-2021 18:00:08

Persbericht - De hele dag vliegen de digitale berichten je om de oren. Mails, apps, dm’s, pm’s, op alle platformen weten we elkaar te vinden en te bestoken. Maar hoe vaak vind je nog een aan jou gerichte brief of kaart in de brievenbus? Jammer eigenlijk, want een brief van de mat rapen en openmaken heeft toch iets meer dan een mail open klikken (of ongelezen verwijderen).

Brievenbuspost kun je ook heel goed gebruiken voor je marketing. Het is een leuke manier om klanten te verrassen of om je op een originele manier bekend te maken aan nieuwe klanten. Een direct mail versturen doe je natuurlijk niet zomaar. Je moet even goed nadenken aan wie, wanneer en in welke vorm je dat wilt doen. Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden. Stuur je bijvoorbeeld een kaart aan alle klanten met wie je dit jaar hebt gewerkt? In december of vlak voor de zomer? Of stuur je een proefpakketje of een toepasselijk cadeautje aan mensen en bedrijven met wie je graag zaken wilt gaan doen? Kies iets dat bij jou past, dan komt het ook aan bij de klanten die bij jou passen. Klanten aan je binden kan op veel verschillende manieren en direct mail is zeker een mogelijkheid om een gevoel van verbinding te bewerkstelligen.

Je kunt ervoor kiezen een reclamebureau te vragen om je te helpen met het opzetten van een goede direct mail. Zelf kom je ook een heel eind, maar het is veel werk en misschien is het handiger in ieder geval een deel van dat werk uit handen te geven. Alleen al een goed adressenbestand aanleggen is best een klus. Probeer je post zo persoonlijk mogelijk te adresseren, liefst gericht aan een persoon. Met alleen een bedrijfsnaam en een postbusnummer als adres is de kans groot dat je boodschap ongezien bij het oud papier belandt. Natuurlijk is direct mail een vorm van reclame, maar het moet niet zo voelen.

Reactie

Misschien is direct mail het helemaal voor jou en jouw doelgroep, maar er zijn natuurlijk ook andere manieren om klanten te trekken en te houden. Direct mail staat ook niet op zichzelf, maar kan wel een onderdeel zijn van je marketingstrategie

Als je wilt weten of je direct mail goed is aangekomen en effect heeft is het slim om een reactie-adres en eventueel een reactieformulier mee te sturen. Als je de klanten iets aanbiedt waar ze zich nog wel even voor op moeten geven (een proeverij van nieuwe producten, een kijkje achter de schermen, een vrijblijvende kennismaking bijvoorbeeld) kun je het eerste resultaat van je actie een beetje peilen.

In deze tijd van cadeautjes en kaartjes is het ook niet gek om juist wat aandacht te geven aan je trouwe klanten. Zij vinden het echt wel leuk om iets van je te horen. En misschien is een korting voor een introducé dan een goede manier om toch ook nieuwe klanten te trekken. Wees creatief, er zijn ontzettend veel mogelijkheden.