Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advies voor online bedrijven kopen of verkopen

Laatst bijgewerkt: 21-01-2022 13:00:07

Persbericht - Sinds de pandemie is het aantal online onderneming gigantisch gestegen waardoor het ondernemerslandschap er anders is gaan uitzien op het gebied van overname van organisaties. Waar voorheen veel fysiek op straat gewinkeld werd, is het hedendaags meer shoppen via de online weg dan de offline manier. De (ver)koop van een online onderneming of anders gezegd webshop vraagt om een andere manier van denken en acteren en is een traject waarbij je niet onbeslagen ten ijs wilt komen.

Wees je bewust van wat je koopt! Analyses op financieel en technisch gebied is hierbij wel een verstandige keuze. Lees gerust verder om te weten te komen wat er nog meer bij komt kijken.

Webshop kopen

Geïnteresseerd geraakt in een webshop zoals mobiele-airco.nl omdat bijvoorbeeld de producten die er verkocht worden aanspreken of wegens de eventuele potentie van het bedrijf? Start voortijdig met een gedegen voorbereiding. Maak vooraf inzichtelijke voor jezelf of het gaat om een bestaande shop of dat er zelf nog een webshop opgezet dient te worden. Een succesvolle webshop organiseren duurt al gauw zes tot twaalf maanden. Zet voor jezelf de wensen ten aanzien van de te kopen webshop op papier en bepaal een budget. Doe gedegen onderzoek over de historische verkoopcijfers en voer een performance marketing onderzoek uit om te achterhalen wat voor toekomstperspectief de online organisatie heeft. Voordat de onderhandelingsfase start is het zaak om een onderhandelingsstrategie te bepalen waarbij een win-win situatie bewerkstelligt wordt. Benader vervolgens de verkopende partij of eigenaar van de webshop, onderhandel over de prijs en condities en sluit de koop en overdracht dan af. 

Webshop verkopen

Ben je in het bezit van een online onderneming zoals een webshop voor mobiele airco raamafdichting producten en wil je deze verkopen, dan start je met een plan van aanpak. Je laat de webshop waarderen door een erkend bedrijf gespecialiseerd in dergelijke ondernemingen. Bereidt de webshop voor op verkoop. Verkoopt de shops en rondt vervolgens de overdracht af. Bij het verkopen van een webshop zijn er enkele voordelen. Het bedrijf heeft reeds omzet gemaakt, heeft een klantenkring opgebouwd, onderhoudt contacten met leveranciers, beschikt over een boekhouding en natuurlijk de webshop zelf. De prijs kan beïnvloed worden door deze factoren maar ook door de keuze te maken of de voorraden verkocht gaan worden of dat de koper alleen akkoord gaat met de aankoop van de webwinkel zelf waarbij de omzet die de koper in de toekomst denkt te gaan genereren van belang is voor de hoogte van de verkoopprijs. 

De risico’s van het kopen of verkopen van een webshop

Goed onderzoek maakt het verschil bij het kopen of verkopen van een online webwinkel. Kijk niet alleen naar de aantallen bezoekers en de omzet maar let ook op de winst die er gegenereerd wordt. Indien er vele kosten gemaakt dienen te worden voor het instand houden van deze hoge bezoekersaantallen, betekenen de positieve cijfers niet zo veel. Een van de risico’s bij een webshop overname is dat ook dat plotseling de bezoekersaantallen drastisch verminderen omdat bijvoorbeeld een kostenpost als adverteren stopgezet wordt. 

Was de webshop in het bezit van vele links dankzij de social media kanalen van de vorige eigenaar? Grote kans dat deze na overname zullen verdwijnen, wat de populariteit van de webshop nadelig zal beïnvloeden. 

Bij de overname van een bestaande webshop zal deze nog naar eigen wens aangepast moeten worden wat nieuwe investeringen en hard werken vraagt. De nieuwe webshop is niet door jezelf gebouwd dus zul je deze eerst goed moeten leren kennen. Dit kan leiden tot het kopen van webshop eventuele fouten en problemen. Een webshop die te koop staat betekent nog niet dat deze een succes gaat worden en tot winstgevendheid zal leiden. Doe dus altijd adequaat onderzoek voordat er met geld gestrooid gaat worden.