6 Cruciale redenen om een VPN te gebruiken als startup

Laatst bijgewerkt: 25-05-2022 16:00:06

Persbericht - Bijna elk groot tech-merk begon als een startup. Veel van de waardevolste bedrijven ter wereld, zoals Facebook, Google en zelfs oudere iconen als Apple en Microsoft, zijn met slechts twee of drie mensen begonnen. Deze bedrijven explodeerden in populariteit en hun gezamenlijke totaalwaarde bedraagt triljoenen euro's met miljarden gebruikers onder elkaar.

Dat is de reden waarom investeerders in 2018 bijna € 90 miljard in jonge startups hebben geïnvesteerd. Iedereen is op zoek naar de nieuwe Airbnb, nu gewaardeerd op 30 miljard euro – twee keer zoveel als Hilton Hotels International – of de nieuwe Uber (110 miljard euro). Dus als jij een geweldig nieuw idee hebt, moet je het beschermen, en de beste manier om dat te doen is door je netwerk te beveiligen met een VPN.

Wat is een VPN?

VPN staat voor virtueel privé-netwerk. In plaats van rechtstreeks verbinding te maken met een website, maakt uw toestel verbinding met een server van een derde partij, die vervolgens verbinding maakt met het internet. Daarbij wordt uw verbinding versleuteld en geanonimiseerd om uw privacy te beschermen tegen hackers, uw ISP of andere nieuwsgierige personen.

VPN’s bestaan in vele opties. U hebt specifieke VPN Chrome-extensies voor uw browser en desktopgebaseerde toepassing om uw computer te beschermen. Er zijn zelfs VPN’s die compatibel zijn met routers, zodat al het verkeer dat erdoorheen gaat, gecodeerd is.

Bij het kiezen van een VPN provider moet u rekening houden met het besturingssysteem van uw computer. De meeste startups geven de voorkeur aan computers met het Windows-besturingssysteem. Als u een Windows-gebruiker bent, moet u overwegen een Windows-specifieke VPN-service in dienst te nemen.

Hier zijn een aantal redenen waarom deze bescherming essentieel is voor startende ondernemingen.

1) Bescherm Uw IP

In dit geval kan IP zowel verwijzen naar uw intellectuele eigendom als naar uw IP-adres (Internet Protocol). Voor startups is er niets belangrijker dan hun ideeën. Dit geldt des te meer voor startende ondernemingen, wanneer nieuwe ideeën nog niet auteursrechtelijk beschermd of gepatenteerd mogen zijn. Met een VPN wordt uw IP-adres geanonimiseerd, wat essentieel is voor de bescherming van uw computer.

Zonder deze informatie kunnen hackers geen toegang krijgen tot uw netwerk en tot bestanden waarvan u niet wilt dat ze openbaar worden gedeeld.

Misschien heb je zelfs geen concurrenten, maar hackers zijn slim. Zij herkennen belangrijke informatie en kunnen zelfs proberen u te chanteren om te voorkomen dat zij die verspreiden. U kunt dit voorkomen door uw verbinding te beschermen.

2) Bevorderen van veilige toegang op afstand

Toegang op afstand is van vitaal belang voor werken in het tijdperk van cloud computing. We moeten toegang hebben tot al onze bestanden, waar we ook zijn. Niettemin zijn sommige plaatsen, vooral die met gratis openbaar WiFi, zoals cafés en restaurants, vol met beveiligingslekken. Met een VPN kunt u ervoor zorgen dat uw team altijd veilig toegang heeft tot belangrijke bestanden, zodat ze niet in de verkeerde handen vallen.

3) Veilig bestanden delen

Dit is een extensie van hetzelfde concept. Stel, je ontwikkelt een app en een van je codeurs heeft een belangrijke nieuwe patch ontwikkeld, maar je zit aan de andere kant van het land. Er is geen reden waarom je het bestand niet veilig zou kunnen delen. Je kan verbinding maken en delen vanaf een externe, veilige server, ongeacht waar je bent door middel van een VPN-verbinding.

4) Beperkingen en filters omzeilen

Hoewel de meeste mensen bij internetbeperkingen aan China denken, heeft ongeveer tweederde van de wereldbevolking te maken met een zekere mate van internetcensuur. Sommige van deze landen zijn misschien zelfs verrassend en omvatten voorbeelden als Brazilië en Chili, terwijl zelfs liberale democratieën als Frankrijk de vrijheid in de loop der jaren hebben zien afnemen. Of het nu gaat om het niet kunnen gebruiken van Google Drive in China of Skype in het Midden-Oosten, dit soort beperkingen kan de productiviteit ernstig belemmeren.

5) Beperk Downtime

Downtime is slecht voor de productiviteit en kost veel geld. Zelfs als hackers geen gegevens stelen – en als ze in uw netwerk inbreken, doen ze dat wel – kunnen ze uw website, e-mail of andere belangrijke accounts platleggen. Elke minuut dat deze niet functioneren kost geld, vooral als mensen niet in staat zijn hun werk te doen.

Dit geldt met name voor startende bedrijven die hun reputatie aan het opbouwen zijn. Als een potentiële investeerder of klant naar uw website gaat en een 404 error-foutmelding krijgt, of erger nog, een virus, kunt u er zeker van zijn dat ze het nieuws als een lopend vuurtje zullen verspreiden. Met de VPN Chrome-extensie kunt u dit voorkomen.

6) Toegang Tot Verschillende Serverlocaties

Geobeperkingen bestaan al een tijdje. Je kunt dit merken als je tussen verschillende landen reist en de verschillende opties of het gebrek eraan ziet op grote platforms zoals Netflix, YouTube, Hulu en vele andere. Dit heeft te maken met de auteurswet.

Maar stel, je collega in Frankrijk kwam een heel nuttige video tegen op YouTube die je bedrijf kan helpen, maar die is in jouw land geblokkeerd. Met een VPN kan je je serverlocatie kiezen zodat je toegang hebt tot streaming content van over de hele wereld.